Mijn lijst met blogs

dinsdag 3 april 2012

263

263
Uiteraard sloeg ik meteen aan het rekenen toen ik het bericht las in de digitale nieuwsbrief van het magazine Communicatie. Het bericht ging over de nieuwste campagne van Stivoro: de stichting voor een rookvrije toekomst. Als oud-roker – nu ruim drie jaar gestopt maar daarvoor bijna 20 jaar gerookt – ben ik nog altijd erg gespitst op dingen die met roken en stoppen met roken te maken hebben. De nieuwste campagne van Stivoro gaat niet over ziektes, doodgaan, zwarte longen, maar laat zien wat de roker óók met het geld had kunnen doen dat naar de sigarettenindustrie én de staat gaat. Want vergeet vooral ook niet het percentage accijns van de aankoopprijs… De campagne laat drie mogelijkheden zien voor een andere besteding en die beelden zijn opgebouwd uit 7.000 sigaretten per beeld. Dat zou het aantal sigaretten zijn dat iemand per jaar rookt die dagelijks 20 sigaretten aansteekt. De drie alternatieven om het geld aan uit te geven, verbeeld met 7000 sigaretten per stuk, zijn: piramides in Egypte staan voor een wereldreis, motoren staan voor de aanschaf van een motor en een plank met schoenen en tassen staat voor een plank vol dure merkspullen.

En dan nu mijn persoonlijke rekensom:
Toen ik begon met roken deed ik een week met een pakje Drum. Ik weet dat nog precies, omdat ik toen folders van de Spar bezorgde waarvoor ik ƒ5,- kreeg. In plaats van een groen briefje vroeg ik dan een pakje Drum. Ik haalde uit een pakje iets meer dan een pakje vloei , laat zeggen 70.
In de eerste jaren rookte ik dus 10 sigaretten per dag. Per jaar: 3650.
Toen ik drie jaar geleden stopte met roken zat ik op ruim vier pakjes Marlboro light per week.
In ieder pakje zaten 19 sigaretten. Gemiddeld aantal sigaretten per dag: 13. Aantal sigaretten per jaar: 4745.
Er vanuit gaande dat ik gaandeweg iets meer ben gaan roken en dat die groei heel geleidelijk is gegaan heb ik 20 jaar lang, gemiddeld 4197,5 sigaretten per jaar gerookt.
Dat is aanzienlijk minder dan het aantal van 7000 waarmee Stivoro rekent.

Toen ik startte met roken was ik dus ƒ5,- (€ 2,27) per week aan roken kwijt en toen ik stopte was dat volgens mij 4,8 keer € 4,85 (gokje) = € 23,28 per week.
Wanneer ik ook daarvan een gemiddelde neem, was ik 20 jaar lang gemiddeld € 12,77 per week kwijt aan roken. En gemiddeld per jaar: € 664,04.

Totaal in mijn leven: 83950 sigaretten gerookt (ik kan er een paar honderd naast zitten) en daarvoor heb ik € 13.280,80 betaald. En ook daar kan ik ook een paar honderd (of duizend) naast zitten.

Had ik voor dat bedrag die wereldreis kunnen maken? De website reisomdewereld zegt hierover:
Voor een reis van enkele maanden heb je al gauw een paar duizend euro nodig.
Voor een reis van een half jaar ben je vaak 10.000 euro kwijt.
Voor een reis van een jaar heb je meestal minimaal 15.000 tot 25.000 euro nodig.
Met andere woorden: wanneer ik niet nooit gerookt had, had ik driekwart jaar op reis gekund.

Had ik dat ook graag gewild… absoluut niet! Totaal geen behoefte aan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten