Mijn lijst met blogs

maandag 7 november 2011

232

Natuurlijk had ik het kunnen weten.
Ik heb gewoon niet goed nagedacht.

Begin oktober, een kleine week vóór de uiterste inzenddatum ontdekte ik de actie van smoothiemaker Innocent. De goedgemutste actie hield kortweg het volgende in: brei, haak of vilt kleine mutsjes die op een 250 ml-flesje Innocent passen (breipatroon op de Innocent-website), stuur ze op naar Innocent, Innocent mutst eind oktober de kleine flesjes, voor ieder verkocht mutsje – begin november – gaat  er 20 cent naar het Ouderenfonds en dat fonds zorgt dan voor een gezellig kerstfeest voor eenzame ouderen.

Wie weet dat mijn vrijdagmiddagvrijwilligerswerk inhoudt, dat ik naar een alleenwonende (al dementerende) oudere ga, die ik dan zo’n twee uur gezelschap houd en bezighoud met puzzelen, die snapt dat ik erg vatbaar ben voor een dergelijke activiteit van het Ouderenfonds.

Omdat ik na de ontdekking van de actie nog maar een paar avonden had, kon ik nog net zeven mutsjes in elkaar freubelen, en zette ik zussie ook nog aan tot meebreien. Zij maakte vervolgens veel toffere, maar dat terzijde. Het ging om de mooie gedachte, een bijdrage te leveren aan dat kerstfeest voor eenzame ouderen.

Twintig cent per verkocht mutsje… dat betekent bij ruim 89.000 verkochte mini-hoofddeksels al snel een dikke € 17.800,-. Mooi. Gaaf. Tof.

Dat dacht ik… tot gistermiddag toen ik in de AH To Go een gemutst flesje kocht.
Prachtig mutsje overigens, met pompon en een gouddraadje.
Bij de kassa moest ik voor het flesje met 250 ml blackberries-strawberries-blackcurrants € 2,40 betalen… dat bleek de normale prijs van € 2,20 te zijn, plus 20 cent voor het mutsje.

Slik!

Helemaal geen 20 cent van de prijs naar het Ouderenfonds, maar 20 cent bovenop de prijs!

Eerst heeft Innocent aan alle punnikende Nederlanders om gratis mutsjes gevraagd en vervolgens vraagt het aan smoothiedrinkend Nederland 20 cent per mutsje.
Dat betekent dat de bijdrage van Innocent alleen is geweest: regelen dat de mutsjes op de flesjes geplaatst werden.
En natuurlijk heeft het de reclame rond de mutsjes geregeld…
Eh, wat zeg ik?
En natuurlijk heeft het heel veel free publicity voor zichzelf weten te genereren.

Pas gisteren bij de kassa van de AH To Go viel bij mij het kwartje. In plaats van wol kopen, breien en een veel te dure smoothie aanschaffen had ik gewoon een aantal euro over moeten maken naar de rekening van het Ouderenfonds! Dan was het Ouderenfonds er pas écht beter van geworden. Nu is vooral ‘het goede doel de vruchtenpulpmaker’ er beter van geworden.  

Beetje jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten