Mijn lijst met blogs

vrijdag 30 maart 2012

261

Dat ik regelmatig het straattijdschrift de Riepe koop, lees én er van leer, heb ik vaker beschreven. Zaterdag stond mijn favoriete Riepeverkoper op een heel nieuwe verkoopplek en kochten mijn lief en ik elk een exemplaar van het maartnummer, en ook dit keer ben ik weer wijzer geworden van het tijdschrift!

114 dagen geleden twitterde ik het volgende:  Gisteren nog ingepakt en nu onthuld... maar wat is het? En waarom? #Kunstwerk op kunstwerk (brug)? #leeuwarden
En ik plaatste een foto bij het twitterbericht:

Nu had ik zelf al wel bedacht dat de bruggen over de grachten in Leeuwarden ‘pijpen’ heten en dat dit dus een pijp op een pijp was, maar verder was ik niet gekomen met denken. Uiteraard had ik op het worldwideweb kunnen zoeken… maar dat deed ik niet (tot vandaag).
Op pagina 18 van de maartriepe staat namelijk het kunstwerk beschreven en doordat ik de naam van het kunstwerk en de kunstenares alsnog leerde kennen, kon ik gericht op zoek naar meer informatie.

Het is inderdaad een gestileerde Goudse pijp op de brug de Vischmarktpijp. Het beeld is gemaakt door de kunstenares Ineke Ekkers die haar atelier in Nes (Dongeradeel) heeft. Aan het kiezen van dit kunstwerk ging een prijsvraag vooraf, uitgeschreven door het wijkpanel van de binnenstad… in 2005. Dan duurt het nog best lang voordat zo’n idee leidt tot de onthulling.

Maar het is er nu en tsja, wat vind ik ervan…
Ik zag ‘m meteen en ik zie ‘m nog iedere keer wanneer ik er langs fiets of loop. Ik zie het beeld zonder dat het al te overheersend aanwezig is.
Het volgt heel mooi de vorm van de brug. Het geleidt degene die over de brug van de ene kant naar de andere kant van de gracht wil, zonder omweg.
De kleur is (nu nog) fris, sprankelend wit.
Ik zag er meteen een pijp en een vis in en ik vind het prettig wanneer ik iets zie of herken in een beeld.
Ja, eigenlijk vind ik het best een leuk beeld. Het is een verfraaiing, het heeft voor mij wel een meerwaarde in het straatbeeld.

Wat het ding heeft gekost weet ik niet. Het zou zomaar kunnen dat wanneer ik de prijs hoor, ik denk: “Dat hadden we ook niet kunnen doen”. Dus vertel me de prijs alsjeblieft niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten