Mijn lijst met blogs

vrijdag 29 juni 2012

282

Gisteravond reed ik van Dwingeloo naar Leeuwarden en stemde ik de autoradio af op 105.4 FM. Dat was behoorlijk uniek. Eigenlijk was het de allereerste keer dat ik luisterde naar een uitzending van de lokale omroep van Steenwijkerland, Mix 105. Daar had ik een goede reden voor: mijn lief was samen met een bandgenoot in de uitzending om te praten over de nieuwe cd die de band (Taneytown) zaterdag presenteert! De vierde alweer (drie studio’platen’ en een live-cd, voor wie het exact wil weten).

Luisterend naar de zoveelste omroep waar ik ‘normaalgesproken’ niet op afstem, moest ik denken aan een blogje dat ik in 2008 schreef voor mijn Hyvespagina (die ik niet meer heb want Hyves is zó 2008). Zojuist dat tekstje even opgezocht en wat valt op:
- ik schreef toen mijn blogjes nog in het Bildts en nu in het Nederlands. Waar is het misgegaan zou bijvoorbeeld iemand van de Stichting Ons Bildt kunnen denken…
- het is alweer een kleine vier jaar geleden dat de vorige studio-cd van Taneytown gepresenteerd en gepromoot werd
- het cliché ‘de geschiedenis herhaalt zich’ is waar, want wat ik toen schreef is nu weer het geval.

En het is weer ontzettend leuk!

De Bildtstalige blog van een kleine vier jaar geleden vertaal ik (nog) even niet naar het Nederlands omdat ik ervan overtuigd ben dat heel veel mensen het Bildts goed kunnen lezen. Voor wie er toch wat moeite mee heeft: ik vertaal het met alle liefde naar het Nederlands, dus geef dan gewoon een ‘gil’.

5 desimber 2008
Tunworig kyk en lúster ik na de meest bisôndere omroepen. Krekt nag na RTV Drenthe, guster Radio 5, ferleden week Radio 2, hutsy werom na Radio Veendam, de Wereldomroep, Omroep Brabant en Fernsehen aus Berlin. En ik hè nag 'n rijtsy met bisôndere te gaan soa as Radio Noord en Radio 6. Aans sait: de band fan Joost timmert leuk an 'e dyk en se sitte hest alle weken wel bij twee omroepen. Fan 'n soad had ik nag nooit hoord, soa as Radio 5 en 6. Altiten docht dat dat ophoude bij 4… Myn wereld wort groater en groater. Fia 't World Wide Web kin ik al die omroepen bij my in 'e huus hale, wat my sônder internet nooit slaagd waar. En soa krij ik meer en beter met, wer 'myn man' drok met is. Na de útsending hè wy 't d'r altiten nag efys over. 't Kwam goed over! 't Geluud waar goed! Haddest een ferspreking! Die presintator hoort liever himself dan de gast! 't Klonk as hadden jim 't der wel gesellig! Haddest dát ok nag wel efys sêge kind! Maar ok: is Edsilia Rombley echt soa'n leuke maid? En binne Boris en Nol Havens simpatyk? Je motte d'r wat foor over hewwe… 
Betiden is 't heel geruststellend om foor de soafeulste keer ôf te stimmen op weet ik welke omroep: at-y weer in 'e auto na Assen, Amsterdam, Hilversum of Eindhoven ôfset is, weet ik, wanneer’t de útsending begonnen is, dat-y goed ankommen is! Lang leve internet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten