Mijn lijst met blogs

vrijdag 13 januari 2012

250

Met een blocnote op de leuning van de fauteuil heb ik de eerste twee uitzendingen van ‘Wie is de mol’ zojuist minutieus bekeken op Uitzending gemist. Het blocnote ziet er denk ik nu wel uit als een zogeheten mollenboekje. De lezers die ‘Wie is de mol’ niet volgen of ooit gevolgd hebben – dit is al seizoen 12! – die snappen die laatste zin niet. En die gaan van de komende tekst ook niets begrijpen. Dus die kunnen stoppen met lezen…

Ik heb de eerste twee afleveringen uitgebreid bekeken om een (voorlopig) antwoord te kunnen geven op de vraag: Wie is de mol? Erg benieuwd of ik na drie, vier, vijf afleveringen nog steeds op dezelfde mol inzet. De kans is trouwens erg groot, dat er vanaf nu al sprake is van een tunnelvisie. Vanaf nu zal ik namelijk allemaal aanwijzingen zien die mijn idee doen sterken… dat Maarten van der Weijden de mol is!

Ja, Maarten. En daar heb ik de volgende ‘aanwijzingen’ voor gevonden in aflevering 1:
- de klok in de Dakota is door de mol met een uur teruggedraaid, van 2:55:46 naar 1:55:46. Van alle deelnemers is er maar één waarvoor de snelste/kortste tijd van belang is, en dat is voor de (oud)zwemmer;
- slechts vijf van de tien deelnemers zijn op tijd bij de Dakota (Dio, William, Frits, Marit en Hadewych) en ik verdenk de mol er van, dat hij of zij gewoon twee uur achter een bergje heeft zitten boekje lezen tijdens de dropping. Van Maarten zijn bijna geen droppingbeelden getoond. Logisch, want er zijn van hem geen beelden waarop hij actief aan het zoeken en lopen is. Hij zat immers boekje te lezen;
- op de gletsjer zegt Maarten tegen Frits: “Dan is het een blinde gok!” Het is wat erg voor de hand liggend – mol, blind – maar ik houd er toch sterk rekening mee dat dit inkoppertje meetelt;
- tijdens de tweede ronde op de gletsjer zegt William als eerste dat hij geen kokers kan vinden. William vormt een duo met Maarten, dus die heeft hem dan niet een goede beschrijving gegeven;
- Maarten houdt zich constant vrij rustig en afzijdig. Hij treedt niet op de voorgrond en staat meestal afzijdig en achteraan. Dat achteraan staan kan te maken hebben met zijn lengte, maar ik denk dat hij zich ook gewoon wat gedeisd houdt. Zo valt hij niet op en wordt hij niet snel verdacht: het gaat er óók om dat de medekandidaten hem niet ontmaskeren. Ik denk dat bij de tests bijna niemand Maarten als mol kiest;
- bij de opdracht op de brug (paintball) wordt Maarten geraakt. Hij zegt dat hij geraakt is op zijn schoen… maar ik zie toch echt verf op zijn linkermouw. Dat kan natuurlijk wegspattende verf zijn – qua windrichting en windkracht kan het – maar er is gewoon iets geks mee;
- in aflevering 1 vliegt Marion er uit en die had een theorie waarbij óf Frits of Tim als mol uit de bus zou moeten komen. Maar Marion is er al uit dus die theorie klopt voor geen kant en Frits en Tim zijn dus niet de mol. Maarten zou het kunnen zijn;  
- bij de bekendmaking van de afvaller werd trouwens eerst de naam van Tim ingetoetst – hij was door. Naast Tim zat Maarten, dus het was best logisch geweest om het rijtje af te gaan en vervolgens Maarten in te toetsen. Maar nee, er werd een onlogische sprong naar Hadewych gemaakt.

De aanwijzingen die ik uit aflevering 2 heb gehaald, die er voor mij op wijzen dat Maarten de mol is:
- bij de trapopdracht wordt de lengte van Maarten gevraagd in centimeters. Hij zegt 204. Terwijl op wikipedia toch echt 202 staat. Dan kun je denken: wat heeft een wikipediapagina nu met ‘Wie is de mol’ te maken? Daar kan toch iets fout op staan? Wel, op de website van Wie is de mol staat over iedere kandidaat informatie geschreven en de informatie over Maarten komt van… wikipedia! Oftewel, er wordt bewust verkeerde informatie gegeven in die opdracht;
- Maarten zit in de bus enorm te stoken tussen William en Liesbeth;
- bij de rooksignalenopdracht blijkt dat Maarten vooraf een vraag heeft moeten beantwoorden. De andere deelnemers weten dat niet. De vraag is: gaat de groep de opdracht goed afronden of mislukt de opdracht? De vraag wordt gesteld aan Maarten terwijl hij naast de Jeep staat. Na de opdracht wordt het antwoord uitgezonden (dat hij zogenaamd voor de opdracht al heeft gegeven): dan zit Maarten in de auto. Het stellen van de vraag en het beantwoorden van de vraag blijkt dus op volstrekt verschillende momenten opgenomen te zijn! Dat is niet (alleen) een mollenstreek, dat is een prachtig opzetje tussen de makers van het programma en de mol. Uiteindelijk is dus het antwoord uitgekozen en uitgezonden dat op dat moment het beste voor de groep en het programma was. En de groep had een opsteker nodig, dus vandaar dat uitgekozen en uitgezonden werd: “Ik voorspel dat ze de opdracht niet volbrengen”;
- nadat Maarten ‘zomaar’ de uitslag goed heeft voorspeld (opzetje!), en de groep eindelijk geld heeft gewonnen zegt Maarten: “Dat ik de sippe gezichten kon laten draaien, was een mooi euforisch moment.” En dat geloof ik meteen: Maarten was al niet verdacht, maar nu helemaal niet meer. Hij is nu de held van de groep. Op deze manier zullen de andere deelnemers hem zeker nooit als mol ontmaskeren;
- Dio vult bij de test in, dat hij denkt dat de mol een vrouw is. En Dio vliegt er uit. De mol is een man! Dus Tim, Maarten, Frits of William;
- en ook bij deze bekendmaking van de testuitslag: aan het intoetsen van de naam ‘Maarten’ komt Ard niet eens toe.       

En dan even los van de eerste twee afleveringen: de graafbeweging die een mol maakt lijkt enorm op de schoolslag. Oftewel: de zwemmer onder de deelnemers kan het beste graven als een mol… ís de mol!

Nou, dat is mijn theorie zo’n beetje ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten