Mijn lijst met blogs

zondag 29 januari 2012

254

Het nieuws is alweer een beetje ‘achterhaald’, want ik las het 17 januari – 12 dagen geleden – maar ik kom er toch graag nog even op terug. De kop van een artikel op de website van de Leeuwarder Courant waar laatst mijn oog op viel was: De voorrang voor fietsers op rotondes in de Leeuwarder binnenstad bevalt goed.

En daar kon ik mij weinig bij voorstellen. Nee, dat zeg ik verkeerd: dat nieuws was voor mij opmerkelijk want ik had een andere uitkomst van de (tussen)evaluatie verwacht! Een tegenovergestelde conclusie zelfs.
Kijk, dat de fietsersbond blij is met de maatregel dat fietsers op 10 rotondes in de binnenstad voorrang hebben gekregen op de auto’s, lijkt mij nogal voor de hand liggend. En dat veel fietsers het ook prettig vinden dat ze zo hun fiets de rotonde op kunnen gooien (ook zonder hand uitsteken), snap ik ook best. Maar wat vinden de automobilisten? En een deel van de fietsers zal op diezelfde wegen óók wel eens automobilist zijn. En zijn ze dan ook blij met die voorrangsregel waardoor de halve binnenstad bij tijd en wijle verstopt is? Zijn en voelen de fietsers zich veilig?
De formuleringen ‘fietsers die zo de fiets op de rotonde gooien’ en ‘de halve binnenstad verstopt’ geven al wel aan dat ik niet zo blij ben met die voorrangsregel. En nee, het is niet zo dat ik voornamelijk automobilist ben in de binnenstad. Ik ben zelfs vaker wandelaar of fietser in de binnenstad, dan automobilist!

Aangezien de voorrangsregel op de rotondes in de binnenstad voor mij in 2010 een belangrijk item was bij de gemeenteraadsverkiezingen, ging ik op zoek naar meer informatie over de (tussen)evaluatie… en kon het onderzoeksrapport niet vinden op de website van de gemeente Leeuwarden. Dat is wel héél jammer, want nu moet ik het doen met de wel erg korte tekst van het nieuwsbericht op de website van de Leeuwarder Courant:
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal ongelukken in de stad gelijk is gebleven. Wel waren er meer ongelukken tussen fiets en auto. Het autoverkeer stroomt langzamer door. Maar wanneer de voorrangsregel weer zou worden omgedraaid, zouden juist meer auto's die nu van de stadsring gebruik maken, de sluiproutes binnendoor kiezen is de verwachting.

Correct me if I’m wrong, maar uit dat artikel haal ik vier zaken, waaronder drie feiten en een aanname.
Feiten:
- aantal ongelukken is hetzelfde
- aantal ongelukken tussen fiets en auto toegenomen
- verkeer stroomt langzamer door
En de aanname:
- verwachting is dat er meer sluipverkeer in de stadsring komt wanneer de voorrangsregel weer anders wordt (zoals vóór 2007 – auto’s voorrang op de fietsers op de rotonden)
Het lijkt mij goed om het bij de feiten te houden. En wanneer ik dan deze drie moet doorvertalen naar een slotconclusie kom ik niet op: ‘bevalt goed’.

Maar zoals gezegd: ik had graag het hele onderzoeksrapport gelezen. Pas dan had ik er écht een mening over kunnen vormen. Dit is dus een voorlopige.
Mocht een KCC-medewerker of een verkeersmedewerker van Leeuwarden dit lezen: doe mij even de link naar het rapport op uw website, alstublieft…
Dank u wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten