Mijn lijst met blogs

zondag 15 januari 2012

251

Op mijn dtv-tweet (durf-te-vragen-tweet) waarin ik om tips vroeg voor een cultureel uitje op zondagmiddag, kwamen bedroevend weinig reacties binnen. Dat betekent dat ik of onvoldoende volgers heb of volgens zonder uittips of dat ik niet de moeite waard ben om op te reageren, of dat er bijna niets te doen was deze zondag of… ach, maakt het uit. Eén tip was goed om te onthouden voor een andere keer (naar café Hopper in Drachten voor een zondagmiddagconcert - http://www.hopperdrachten.nl) en mijn lief bedacht uiteindelijk onze zondagmiddagactiviteit van deze week: naar het Drents museum in Assen. Medio november werd het museum na een uitbreiding heropend (door Koningin Beatrix), dus een goed moment om dit regiomuseum eens met een bezoekje te vereren! En het was ook alweer ruim 10 jaar geleden, dat ik er voor de eerste en laatste keer was geweest. Van dat bezoek kon ik mij alleen het veenlijk – het meisje van Yde – nog herinneren…

Met zeer grote belangstelling bekeken we de collecties ‘Kunst 1885 – 1935’ en ‘Hedendaags realisme’. Echt heel mooi! In die ING-collectie ‘Hedendaags realisme’ hing een schilderij van Peter Hartwig (1951) dat mij bijzonder aansprak. Die meneer ga ik nog eens even opzoeken op het web!
De archeologiecollectie kon mij vervolgens niet zo boeien. Het veenlijk wist ik mij dus nog wel te herinneren, en de rest van de collectie vond ik persoonlijk niet heel bijzonder. Potscherven, pijlpunten, bijlen van vuursteen heb ik inmiddels vaak genoeg in allerlei streekmusea gezien…
Het laatste onderdeel om te bezoeken: de tijdelijke tentoonstelling!
China doet het goed in Assen, en dus gaat de tijdelijke tentoonstelling nu over de Tang-dynastie (618 – 907 na Chr).
Tsja, wat zal ik er over zeggen… ik had er niet zo veel mee…
Best leuk om even te bekijken, maar ik zou er niet speciaal voor naar het museum gaan, en ik zou er al zeker niet voor in de rij gaan staan. De ruimte waarin de tijdelijke tentoonstelling ingericht was – de nieuwbouw – maakte op mij ook meer indruk dan de Chinese kunst.
Hé, over smaak valt niet te twisten, nietwaar!

Op de een of andere manier kwam vanmiddag een aantal keren een pentekening ter sprake die ik een aantal jaren geleden heb gekocht. Ik vind ‘m prachtig in zijn eenvoud en noem ‘m de dansende paarden. Op de achterzijde staat een stempel van galerie Van Hulsen in Leeuwarden; de galerie die ooit aan de stille kant van de Nieuwestad gevestigd was. De pentekening is niet ondertekend, maar er staat wel een soort van stempel op.
Iedere keer wanneer we het over de pentekening hebben, moet mijn lief even zeggen dat hij er helemaal niets mee heeft en moet ik even kwijt dat ik ‘m juist heel mooi vind.

Anyways, in de hoop dat deze blog meer reacties oplevert ten opzichte van de durf-te-vragen-tweet… plaats ik een durf-te-vragen-blog!
En de vraag is: wie kan mij meer vertellen over de tekening van de dansende paarden?


Dansende paarden

Plaatje moet kwartslag naar rechts gedraaid worden, maar dat lukt mij maar niet :-(

Geen opmerkingen:

Een reactie posten