Mijn lijst met blogs

donderdag 8 december 2011

236

Nog even iets over Tim’s haaractie.
Oh, that doesn’t ring a bell?
Dan eerst even kijken op de site http://timshaaractie.nl/ en mijn vorige blog lezen – blog 235.
Klaar?

Ik heb de afgelopen dagen nog even verder nagedacht over wat mij nu zo ontzettend aanspreekt in Tim’s haaractie. Er zijn immers best veel kinderen die zich inzetten voor een goed doel, maar waarom springt deze actie er zo uit voor mij? Vooral acties op school en sponsorlopen voor Kika, zeehondjes, Doe een Wens etc. ‘doen het denk ik ook best goed’. Echter… dat zijn vaak acties die door volwassenen georganiseerd worden of bedacht zijn, en door kinderen opgepakt worden of waar kinderen dan aan deelnemen. De school organiseert de sponsorloop en de kinderen rennen de rondjes. Prima acties, natuurlijk. Maar Tim heeft zelf bedacht dat hij zijn haar laat groeien voor de Stichting Haarwensen. En aangezien haar maar zo’n centimeter per maand groeit, heeft hij dat wel op héél jonge leeftijd zelf bedacht.

Tweede wat de actie voor mij bijzonder maakt is de tijdspanne. Natuurlijk zijn er meer kinderen die zich voor langere tijd ergens op kunnen toeleggen, maar een spaaractie beginnen die meer dan twee jaar duurt. Ik neem mijn petje ervoor af.

Maar misschien spreekt de actie mij nog wel het meeste aan door iets van 35 jaar geleden…
Op de eerste schoolfoto van de kleuterschool sta ik met lange blonde haren.
Op de tweede schoolfoto van de kleuterschool sta ik met heel kort haar, coupe ragebol met hier en daar een hap eruit. Slechte coupe, slechte huiskapper, slecht idee. Ik zag er niet uit. En ik zag er ook niet meer uit als een meisje, want toen ik eens als 5-jarige naar het toiletgebouw op camping De Noordster in Dwingeloo ging, zei een meisje dat ik aan de andere kant van het gebouw moest zijn. Die opmerking maakte enorme indruk op mij.
Echt last van gehad tot in de pubertijd…

Haardracht maakte destijds het verschil.
En ook al heb ik nooit last van kaalheid gehad, kan ik mij ietsiepietsie voorstellen hoe bepalend en hoe moeilijk het voor een kind kan zijn, wanneer het kaal is. Het (gebrek aan) haar kan zo’n impact hebben! Met de anekdote over kleine Forina op De Noordster in het achterhoofd, valt die ene opmerking van Tim in de reportage van RTV Drenthe zoveel meer op. De opmerking over het aangesproken worden als ‘jonge vrouw’ omdat hij nu lang haar heeft. Dát heeft deze negenjarige over voor iemand die hij niet kent en nooit zal kennen.

Ik vind het drie heel aannemelijke antwoorden op de vraag: waarom springt deze actie er zo uit voor mij?

(houd ik nu even op met schrijven over dit onderwerp ;-) )

1975: eerste schoolfoto

1 opmerking:

  1. Hoi Forina,

    Duidelijk verhaal. En ja veel respect voor Tim's haaractie en dat jij meedoet. Succes morgen en ben benieuwd hoe je eruit ziet na the haircut.

    BeantwoordenVerwijderen