Mijn lijst met blogs

vrijdag 30 december 2011

244

Soms zie je ze liggen in van die woonprogramma’s op tv: salontafelboeken. Dikke boeken die bedoeld zijn om eens lekker door te bladeren op de hippe loungebank. Boeken die vooral ook uitstralen: ik weet wel wat écht mooi is, ik ga voor de kunst en niet voor de kitsch. Een fotoboek van modeontwerper Hans Ubbink mag op tafel liggen. Van fotograaf Erwin Olaf of Paul Huf is denk ik ook prima. Of van een wereldberoemde architect… die ik niet ken…
Als het maar dik, duur,glanzend, zwaar en heel mooi is.

Ondanks dat ik geen salontafel heb (maar wel heel veel ruimte om door de kamer te dansen), heb ik sinds kort ook een salontafelboek! Gekregen van Sinterklaas en heel erg leuk om écht door te bladeren, en niet alleen voor de sier te hebben.
Het boek: list-o-pedia.
Met als ondertitel: Honderden interessante, bizarre en best wel leerzame lijstjes die je écht moet kennen.

Ik ben best wel van de lijstjes. Ik maak boodschappenlijstjes en wanneer ik een stok achter de deur nodig heb in het huishouden maak ik een lijstje met klusjes. Niet omdat ik niet kan onthouden dat ik boodschappen moet doen, glas en oud papier weg moet brengen, douche en toilet schoon moet maken, de afwas moet doen, de was moet draaien en ophangen en het hele appartement moet stofzuigen. Maar zonder lijstje schuif ik dat soort dingen voor mij uit, terwijl het als een trein gaat wanneer ik gedane zaken kan afstrepen. Het afwerken van het lijstje wordt een doel op zich. En dat werkt dus voor mij.

Terug naar mijn salontafelboek.
Zoals de ondertitel al aangeeft staan er best wel vreemde lijstjes in. Lijstjes waar je van denkt: “Hoe bedenkt iemand het om dat uit te vogelen”. Bijvoorbeeld het lijstje met 10 klein uitgevallen leiders, waarin onder andere staan:
Benito Juarez – Mexico (1806 – 1872) – 1,37 meter
Deng Xiaoping – China (1904 – 1997) – 1,50 meter
Koningin Victoria – Engeland (1819 – 1901) – 1,52 meter
Jozef Stalin – Sovjet-Unie (1878 – 1953) – 1,63 meter (ik ook…)
Francisco Franco – Spanje (1892 – 1975) – 1,63 meter
Michinomiya Hirohito – Japan (1901 – 1989) – 1,65 meter
Nicolas Sarkozy – Frankrijk (1955 – leeft nog steeds) – 1,65 meter
Napoleon Bonaparte – Frankrijk (1769 – 1821) – 1,68 meter
Dus zo heel klein was die Napoleon niet. Het is maar met wie je hem vergelijkt.

270 pagina’s met heel uiteenlopende lijstjes!
Van ‘10 kleuren die niet meer kunnen’ tot ‘8 door Darwin gegeten dieren’.
En van ‘6 bijgeloven over bezems’ tot ‘8 zinloze bizarre handelingen’.
Van ’14 dodelijkste natuurrampen’ tot ’14 leugens die films ons wijsmaken’
En van ’14 schandalen die nu oubollig lijken’ tot ‘4 op origami geïnspireerde instrumenten’.

Tsja, en of dat nu allemaal lijstjes zijn die ik écht moet kennen. Dat denk ik niet, maar het is wel gewoon een leuk doorbladerboek!

Hmm, misschien een lijstje voor de volgende editie: ’10 boeken die gewoon alleen maar leuk zijn en niet hoeven uit te stralen dat de eigenaar zo enorm sophisticated is’…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten