Mijn lijst met blogs

maandag 12 december 2011

238

Op de een of andere manier is het niet de meest vrolijke tijd van het jaar. Een aantal mensen waar het steeds slechter mee gaat, zullen we denk ik in 2011 achterlaten, en dat stemt niet vrolijk. Daarbij opgeteld de regenachtige zomer, gevolgd door een aantal weken mist, en nu dan weer weken grijze, wilde natte luchten… ik heb er helemaal niets mee. Waar blijft die horrorwinter met lichtgevende witte sneeuw en de zon die weerkaatst wordt op een gladde ijsvloer?

Regelmatig heb ik – met de ruitenwissers dansend voor mij op de voorruit – zo’n enorme behoefte aan kerstnummers die uit de boxen in mijn auto schallen, terwijl ik door een winter wonderland rijd. In willekeurige volgorde wil ik horen:

Met de heerlijke lage kerstmannenstem van Clarence Clemons

Ik heb overigens een elpee – echt vinyl – van Elvis met alleen maar kerstnummers, maar heb in de auto geen platenspeler ;-)

Ik kom er gewoon voor uit dat ik dit een héérlijk meeblèrnummer vind

Gewoon leuk

Zus had het singeltje destijds

En nog steeds is war de wereld niet uit…

En nog zo veel meer van die klassiekers, van die meezingers, van die eens-in-het-jaar-nummers die voorbij komen.
En dan, hoor ik ineens de klanken van Get Back Home. Een nummer dat slechts weinigen kennen.
Dat zegt  niets over de kwaliteit van het lied; dat zegt slechts iets over ‘toeval’.
Het toeval dat net die ene persoon het nummer oppikt. Zoals Chelsea Dagger van The Fratellis zomaar ineens een hit werd omdat het werd gedraaid en aansloeg tijdens Serious Request 2006. Vervolgens kwam het zo om de tien minuten voorbij op 3FM.

Get Back Home had volgens mij – grote leek dus – eenzelfde hitpotentie.
Het was een volslagen ander nummer dan Chelsea Dagger, hoor. Maar het had als overeenkomsten dat het ook een link met een goed doel had (het nummer was te downloaden voor een bijdrage aan Musicians without borders), dat het bij het einde van het jaar paste, en dat het mooi was.
Een melancholiek kerstnummer zónder het woord Christmas er in.

Er worden meer hits geschreven, dan dat er ooit hits zullen zijn.
Get Back Home werd het bij toeval niet. Maar ik blijf er gewoon af en toe even over dromen.
In de auto, op weg naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten