Mijn lijst met blogs

dinsdag 6 december 2011

235

Hoe werkt inspiratie?
Geen idee.
Ik weet alleen dat ik geïnspireerd ben geraakt.
Niet door een mooi landschap, niet door een schilderij, niet door een gedicht of verhaal.
Ik ben geïnspireerd door een actie van een negenjarige. Door Tim.

Een passage van zijn site, over de bewuste actie:
Hoi, ik ben Tim Puper en 9 jaar oud. Ik laat mijn haar nu groeien voor Kika / Stichting Haarwensen. Als mijn haren 25 cm lang zijn kan ik ze pas laten knippen! Een ander kind met kanker kan mijn haar dan gebruiken voor een pruik.

Wilt u mijn lange haren sponsoren? 4 januari 2012 is mijn haar lang genoeg en ga ik naar de kapper. Ik hoop dan 1000 euro ingezameld te hebben voor Kika!

Wie niet meteen gegrepen is door de sympathieke actie zelf, die wordt wel week bij het zien van de reportage van RTV Drenthe over de actie. Ik tenminste wel. Helemaal bij de zinnen over de ervaring van Tim met zijn inmiddels lange haar, in winkels. Hij wordt nu regelmatig aangezien voor een meisje en wordt ‘jonge vrouw’ genoemd. Waarop Tim’s zusje in de reportage zegt: “Maar het is een heer… Toch?”
Zó schattig!

Anyways, kijk zelf maar even op de site van Tim’s haaractie: http://timshaaractie.nl/

Toen ik van de actie hoorde én begreep dat hij niet alleen haar ‘spaarde’ maar ook geld, stortte ik meteen de volgende dag wat. Op twitter en facebook vermeldde ik dat een goed voorbeeld goed doet volgen, en doelde daarmee op het storten. Een vriendin reageerde echter voor de gein op facebook: oh ik dacht je schenkt je haar :-)
Wat moest ik daar nu eens op antwoorden? Het werd:
Heb ik wel over nagedacht, maar 25 centimeter... dat is best veel... houd ik een soort boblijn over (wat nog altijd meer is dan kaal). Ik vraag me daarnaast af, of geblondeerd haar (ik ben eigenlijk héél intelligent) wel zo bruikbaar is. Is best broos lijkt mij. En derde gedachte: het zou de aandacht van Tim's actie afhalen, en dat kan ook niet de bedoeling zijn :-)

Het eerste argument om het niet te doen – 25 cm er af is best veel – weerleg ik zelf alweer in de reactie. Op de website www.haarwensen.nl staat onder de veelgestelde vragen dat geverfd haar ook gedoneerd mag worden… en er staat niets over het niet accepteren van geblondeerd haar. Dus dat tweede argument is ook weg. Het derde argument – het zou de aandacht van Tim zijn actie afhouden – hoeft helemaal niet relevant te zijn. Ik kan naar een kapper gaan, een vlecht van 25 cm laten afknippen en er verder helemaal geen aandacht voor vragen. Het kán met een campagne om aandacht te vragen voor Stichting Haarwensen, maar het hoeft natuurlijk niet…

Vanavond even een foto opgezocht uit 1998 waarop ik redelijk kort haar heb (voor mijn doen) en via e-mail even met mijn lief overlegd…  en ik ga het gewoon doen!

Mijn haar zal na de knipbeurt korter zijn dan op de foto van 1998, maar met zeker een centimeter groei per maand, moet ik gewoon niet piepen!

Haardracht 1998... en 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten