Mijn lijst met blogs

woensdag 16 mei 2012

265

Soms kom je iemand op precies het juiste moment tegen, wordt het telefoonnummer op het perfecte moment gekozen, of had de timing van een e-mail niet beter kunnen zijn…

Schreef ik ongeveer een maand geleden in blog 264 nog dat ik op zoek was naar een leuke, extra vrijwilligersklus… gisteren had ik ‘m al!
Wat is het geval: in mijn zoektocht naar vrijwilligerswerk zag ik op de site van It Fryske Boek dat er gesproken boeken in het Fries en in andere streektalen in Fryslân bestaan. Boeken die ingesproken, voorgelezen zijn door vrijwilligers. Of mijn stem en ‘voorleestechniek’ goed zijn, weet en wist ik niet, maar het leek mij een prima vrijwilligersklus! Ik kan tenslotte Fries en Bildts lezen en voorlezen; Stallingwarfs zal ‘m niet worden… 
Ik stuurde een e-mailbericht en kreeg direct op de eerste werkdag bericht terug. Daar houd ik van!
Even tussendoor: ooit had ik bedacht dat het goed voor mij was om meer te wandelen en het leek mij twee vliegen in een klap om dan iedere keer even een asielhond mee te nemen op een wandeling. Een e-mail naar het dierenasiel in Leeuwarden hierover is na ruim twee jaar nog altijd niet beantwoord…
In de snelle, enthousiaste retourmail van iemand die ik bleek te kennen, las ik dat door bezuinigingen nu even niet duidelijk is of er nog wel boeken ingesproken kunnen worden. Maar mijn aanbod zou goed bewaard worden voor het moment er wél duidelijkheid over zou komen.
(Ik ga duimen dat het linksom of rechtsom wel door kan gaan, want in het Frysk voorgelezen krijgen is anders dan in het Nederlands!)
Na de reactie op mijn aanbod kreeg het e-mailbericht een zeer verrassende wending in de vorm van een vraag aan mij. Of ik zitting wilde nemen in de jury van de Rink van der Velde priis!!!

Voor degenen bij wie nu geen lampje gaat branden, een aantal regels van de website van gemeente Smallingerland:
In 2003 werd door de gemeente Smallingerland in samenwerking met de Friese Pers  Boekerij de 'Rink van der Velde priis' ingesteld. Iedere twee jaar wordt deze uitgereikt aan het beste boek, dat geschreven is voor een breed lezerspubliek, in de geest van Rink van der Velde en oorspronkelijk proza in het Fries of in één van de Friese streektalen is geschreven.

De wisselende, onafhankelijke jury wordt geïnstalleerd door de Stichting It Fryske Boek. 

De winnaars gaan naar huis met een bijzonder beeld, geïnspireerd op de boeken van Rink van der Velde, van kunstenaar Anne Woudwijk en een geldprijs van €1.250,00.
In 2014 wordt de prijs opnieuw uitgereikt.

Over de vraag hoefde ik maar een milliseconde na te denken.
Natuurlijk!
Wat een eer!
Bijna twee jaar Fryske boeken lezen als vrijwilligerswerk!
Beter vrijwilligerswerk had ik niet kunnen wensen. Deze klus had ik sowieso niet kunnen bedenken…
Is het vrijwilligerswerk in de zin van ‘iets maatschappelijks doen waaraan ik geen geld verdien’ zoals ik dat in mijn vorige blog beschreef? Ik vind van wel. De Rink van der Velde priis is een manier om het Fryske boek te promoten, en dat is sympathiek en oké. En aan die ‘okéje’ manier mag ik een bijdrage leveren. En reken maar dat er flink wat vrije tijd in gaat zitten. Ik las in een krantenartikel dat een oud-jurylid ruim 30 boeken had gelezen in circa twee jaar, voor de Rink van der Velde priis.
Het is vrijwillig en het is ‘werk’ waar geen geld tegenover kan staan.
Dus gebeurt het niet vrijwillig, dan gebeurt het niet.
Ik doe het graag!

En even waren ze weer in mijn gedachten: wat zouden mem – waarvan ik het gen ‘boeken lezen’ heb gekregen – en hait – doorgever van het gen ‘Fryske boeken’ – blij voor mij geweest zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten