Mijn lijst met blogs

zaterdag 10 september 2011

221

Vandaag was de landelijke Open Monumentendag. In tegenstelling tot het nationale Museumweekend, ’doe ik altijd mee’ aan de Open Monumentendag. Tijdens het museumweekend denk ik altijd: “Ik ga liever op een ander moment wanneer niet heel Nederland vanwege de gratis entree naar de musea gaat. Betaal ik liever op een ander moment voor een wat rustiger museum, waardoor ik ook daadwerkelijk iets zie!”
Maar tijdens de Open Monumentendag gaat het niet om gratis of met entree, dan gaat het om het feit dat het überhaupt mogelijk is om binnen te kijken, daar waar anders de deuren gesloten blijven. Dat is trouwens ook niet helemaal waar… zo ben ik vandaag wezen kijken in het gebouw van het voormalige kantongerecht dat nu gebruikt wordt door een architect. In principe zou ik daar kunnen aanbellen met de vraag: “Het is misschien een wat ongebruikelijke vraag, maar zou ik eens uw gebouw aan de binnenzijde mogen bekijken?” Botterik die dan de deur dichtgooit voor mijn neus, toch?
De toegang tot de loge van de vrijmetselarij wordt dan alweer een ander verhaal. Het gebouw dat ik vandaag aan de binnenzijde bezichtigd heb is een herenloge… het wordt dan als vrouw en niet lid wel een beetje lastig om binnen te kijken op momenten dat de besloten herenclub bijeen is.

En dan was er nog die andere club die vandaag de deuren geopend had voor het grote publiek. Een club waar iedereen in principe van harte welkom is om een kijkje te nemen en kennis te maken, maar toch loop je er niet zo naar binnen. De laatste tijd zijn de gordijnen geopend maar toen die nog volledig dichtgetrokken waren, was het helemaal een ‘bastion’.
Ik liep door de lange gang naar de grote zaal en ging met iedere stap meer terug in de tijd. En toen… zag ik iets magnifieks! Een zaal die aan een zijde rond was met een balkon, gevuld met biljarttafels, stoelen langs de kant… en alleen maar mannen: de Friesche Club! Er kan niet alleen gebiljart worden: achter de prachtige oude, voormalige schouwburgzaal waren ook nog vier kegelbanen.

Ik heb een stukje en twee foto’s van hun website geplukt, en dat zegt eigenlijk genoeg over het bijzondere gebouw en de sfeer:

Ons pand mag er dan van buiten niet spectaculair uitzien, van binnen is onze club uniek! Onze biljartzaal met zeven kleine biljarttafels en drie matchtafels mag tot een van de mooiste van Nederland  gerekend worden. Toen de Friesche Club dit gebouw in 1916 aankocht voor 14.000 gulden was het tot dat moment , de Leeuwarder Schouwburg. Dat is ook nog te zien aan het balkon in de zaal. Naast het biljarten zijn er nog andere activiteiten in de Friesche Club: er zijn schitterende kegelbanen, er is een darthoek en er wordt gekaart.

Ondanks het hoge mannengehalte, mogen vrouwen geloof ik wel lid worden. Ik denk dat ik later, in de voetsporen van mijn moeder, ga kegelen. Nu maar hopen dat de Friesch Club nog heel lang op deze plek blijft zitten én dat het vooral niets verandert aan de inrichting!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten