Mijn lijst met blogs

vrijdag 16 september 2011

224

De stille hoop groeide met de weken. Tot gisteren. Toen viel ie alsnog in de bus: de envelop van het CJIB. Het witte strookje dat ik op 29 mei onder de ruitenwisser had gevonden, concreter gezegd de parkeerbon, was omgezet in een officiële beschikking met acceptgiro. Drie en een halve maand na het ‘vergrijp’.

Het was een mooie dag geweest in Hoorn, in het museum van de Twintigste eeuw waar we genoten van de Coca-Cola tentoonstelling (zie blog 123). Op de terugweg naar de auto kwamen we er achter dat het koopzondag was en kocht ik impulsief een big bag van Pip à zo’n 130 euri… Toch fijn dat de ontdekking van de parkeerbon van € 70,- pas daarna ontdekt werd, anders had ik nu die mooie tas waarschijnlijk niet gehad! Echt enorm balen van die bon deed ik niet: boetes worden over het algemeen heel terecht gegeven, dus waar moet je van balen? Van jezelf! Van eigen nalatigheid, nonchalance of dommigheid. In dit geval had ik niet goed gekeken naar borden en naar bijvoorbeeld parkeerkaarten bij de andere auto’s achter de voorraam. Ik nam en neem als het ware mijn verlies… hoewel…  zojuist toch maar even opgezocht of er toevallig niet een foutje was gemaakt. Hoe snel moet zo’n beschikking eigenlijk toegezonden zijn?

Op de site van het CJIB is voor types zoals ik gewoon een test geplaatst: de ‘Doe de bezwaartest’!
Ik beantwoordde de vragen…

Bent u de eigenaar van het voertuig waarvoor u een beschikking heeft ontvangen?
Ja

Was u op dat moment ook de bestuurder van de auto?
Ja

Was u inderdaad met uw voertuig op de aangegeven tijd en plaats?
Ja

Wilt u bezwaar maken omdat er sprake was van een bijzondere (weg)situatie?
Nee

Wilt u bezwaar maken omdat u de wijze waarop de overtreding is geconstateerd niet juist vond?
Nee

Wilt u bezwaar maken omdat u denkt dat er iets mis is gegaan in de procedure?
Ja, het duurde maanden voor ik de beschikking kreeg

Uw antwoord: Ja, het duurde maanden voor ik de beschikking kreeg
Ja, bij verkeersovertredingen die onder de wet Mulder vallen (de lichtere overtredingen) behoort de CJIB-beschikking in principe binnen 4 maanden op de mat te liggen. Gaat het om een huurauto, dan moet u de CJIB-envelop binnen 8 maanden ontvangen. Er zijn situaties waarbij deze termijnen overschreden mogen worden, bijvoorbeeld als u verhuisd bent of als er andere oorzaken zijn (buiten de schuld van het CJIB) waardoor het langer duurt om de bestuurder/kentekenhouder te bereiken.

Hè getsie, over twee weken was het pas vier maanden geleden geweest. Heeft het CJIB nog net op tijd dat ding op de bus weten te krijgen!
Oké, oké, ik neem nu écht mijn verlies…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten