Mijn lijst met blogs

zaterdag 17 september 2011

226

Hoe het nu toch kan dat ik een digitale nieuwsbrief van Becel in de mailbox bezorgd heb gekregen, weet ik niet. Voor zover ik weet heb ik nog nooit meegedaan aan een of andere prijsvraag van Becel, waarbij ik iets op hun website heb ingevuld en daarmee de weg vrij heb gegeven voor nieuwsbrieven… maar ach… Met ongewenste nieuwsbrieven kan ik gewoon hetzelfde doen als met ongewenste post in de brievenbus: de prullenmand in. Dat kan ongezien en dus maak ik me er niet zo druk om. Ondanks dat ik niet zat te wachten op de nieuwsbrief, wierp ik toch even een snelle blik op de inhoud. De nieuwsbrief ging volledig over de actie ‘We hebben je hart nodig’ van de Hartstichting. En die bleek toch bijzonder informatief te zijn…

Hart- en vaatziekten zijn bij vrouwen doodsoorzaak nummer 1, en toch is daar weinig over bekend omdat onderzoek naar de ziekten vooral is gedaan bij mannen. De resultaten daarvan zijn niet altijd op vrouwen van toepassing. De hartstichting zamelt nu geld in voor meer onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen. Bij vrouwen is specifiek onderzoek nodig, want:
• slagaderverkalking verloopt anders bij vrouwen dan bij mannen;
• vrouwelijke hormonen lijken invloed te hebben op hart- en vaatziekten;
• vrouwen krijgen vaker een beroerte dan mannen…

Ineens besefte ik, dat niet alleen hait vijf jaar geleden is overleden aan een hartziekte, maar mem óók. Zij stierf tien jaar geleden aan de gevolgen van een CVA. Met andere woorden: een ongeluk in de bloedvaten.
Tijd om in actie te komen dus. Ook ik!

De manier waarop geld wordt ingezameld is door het ‘verkopen’ van geheimen. Dit vanuit de gedachte dat de bestrijding van hart- en vaatziekten bij vrouwen nog veel geheimen kent. Op zichzelf best aardig bedacht: je doneert geld en dan kun je een filmpje bekijken waarop bekende en onbekende mensen een geheim verklappen. Zoals gezegd, aardig bedacht, maar ik hoef ze niet te horen. Naar sommige dingen ben ik heel nieuwsgierig, maar dit prikkelt dat stukje in mijn hersenen dan weer niet. Ik heb dan ook gewoon geld gestort en ik heb het campagnespeldje gekocht.

Het campagnespeldje is een rode jurk, een red dress. Rood én de rode jurk van de Hartstichting zijn een symbool voor de strijd tegen hart- en vaatziekten. Naast de red dress kent de Hartstichting ook de Dress Red Day. Het is de dag waarop er extra aandacht wordt gevraagd voor hart- en vaatziekten bij vrouwen. Iedereen wordt opgeroepen op Dress Red Day rood te dragen, om te laten zien dat het onderwerp hem/haar raakt.

Laat ik nu een knalrode jurk hebben! Een jurk die ik precies een keer heb gedragen, tijdens een receptie. Sindsdien hangt de jurk aan een knaapje in de slaapkamer want hij is namelijk nogal opvallend. En dat mag en moet juist op woensdag 21 september aanstaande: opvallen en extra aandacht trekken! Dus woensdag gaat ‘ie aan. Nu alvast een ‘voorproefje’:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten