Mijn lijst met blogs

maandag 11 april 2011

095

Na de emotioneel beladen vorige week (zie blog 091 en 092 – Jumeau is overigens afgelopen vrijdag overleden) en het drama in Alphen aan den Rijn heb ik weer éven geen zin in slecht en verdrietig nieuws. Vanavond surf ik dan ook naar de website van Omrop Fryslân, omdat daar altijd een aantal positieve en leuke berichten te vinden is (naast ellendige).
Mijn oog valt op een nieuwsbericht dat enigszins dreigend begint (wat er voor had gepleit er niet aan te beginnen, maar ik deed het wel).

Een letterlijke vertaling:

De politie heeft zondagavond alle aanwezigen in een kroeg aan de Markt in Dokkum gefouilleerd na een melding dat een groep mannen met een zwaar wapen over straat liep. De mannen waren een kroeg binnengegaan. De politie nam geen risico en liet de bezoekers een voor een naar buiten komen. Na controle werd geen wapen gevonden.

Dat is in het licht van afgelopen zaterdag een angstaanjagend bericht.
Maar dan gaat het bericht als volgt verder:


In de auto van een man (23) uit Twijzelerheide werd wel een zelfgemaakt sinaasappelkanon aangetroffen.

Einde bericht. Huh? Pardon?
Van mij had het bericht nog wel een aantal regels langer mogen zijn… of ben ik echt de enige die nog nooit van een sinaasappelkanon heeft gehoord? Hebben andere lezers bij het zien van zo’n bericht gedachten als: ‘knap, want da’s nog best lastig, zo’n sinaasappelkanon maken’, of ‘mijn sinaasappelkanon past níet in een auto’ of ‘dat waren nog eens tijden, toen mijn sinaasappelkanon nog in perfecte staat was’ of ‘hé, waar is mijn sinaasappelkanon eigenlijk gebleven?’


Tijd om google te raadplegen, en zowaar:

DE TELEGRAAF - BINNENLAND

Sinaasappel gebruikt als kanonskogel
AMSTERDAM - De politie heeft een nieuwe baldadigheid van de Friese jeugd ontdekt: het sinaasappelkanon. In een buis waarin aan de voorkant een sinaasappel is gepropt, wordt haarlak gespoten die daarna wordt aangestoken. Door de steekvlam wordt de sinaasappel weggeschoten als bij een raketwerper.
In twee plaatsen werden hiermee ruiten stuk geschoten: bij een winkel in Wergea en een kerk in Reduzum.
De politie heeft een 21-jarige inwoner van Wergea aangehouden, die in zijn auto het sinaasappelkanon vervoerde.


Ik moet echt 9 jaar onder een steen geleefd hebben… het bericht is van februari 2002!
Wéér geen positief gevoel…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten