Mijn lijst met blogs

vrijdag 8 juli 2011

169

Ach gossie.
Vanochtend luisterde ik om 09.00 uur naar de nieuwsberichten op Radio 1 en het was de afsluiting van de uitzending: Hendrik van der Steenhoven (52) is overleden. De antiquair is gevonden in de gracht rond zijn kasteel. Nou ja kasteel… dan denk ik aan torens en kantelen en zo was zijn onderkomen nou ook weer niet opgebouwd, maar het was een leuk optrekje. Nu klinkt het alsof ik exact weet waar deze meneer in Culemborg woonde en dat ik er kind aan huis was, maar dat is natuurlijk niet het geval. Ook ik ‘kende’ meneer Van der Steenhoven van het programma ‘Bij ons in de PC’. En ik vind (of moet ik nu al schrijven ‘vond’) hem geweldig!

Toen ik de laptop had opgestart omdat ik dan toch wel weer zo slecht ben dat ik meer wil lezen over de plotselinge dood van deze zeer welbespraakte meneer, kon ik vrijwel niets vinden over zijn overlijden. Vreemd, wél in het journaal van Radio 1 maar (bijna) niet terug te vinden op nieuwssites op internet… Zou het dan toch niet waar zijn? Ik kon mij niet voorstellen dat er zo’n enorme fout was gemaakt en zocht nog even verder.
Wat ik vrij snel vond was de website van ‘chef met lef’ waarop een Uitzonderlijke kookworkshop bij Hendrik van der Steenhoven, werd aangeprezen. Het aanmeldingsformulier (voor een offerte) was nog gewoon in te vullen…
Daar krijg ik een heel rare smaak van in de mond, om maar even in de sfeer van de kookworkshop te blijven. Uit eigen werkervaring weet ik dat ‘de website aanpassen’ soms niet ‘top of mind’ is, maar in het geval van een overlijden… Tenzij degene achter de website bij de intimi hoort, zou ik zeggen: wat een sloom gedoe, wat een laksheid, wat respectloos!
Meneer Van der Steenhoven zou zich daar op een veel mooiere en ‘rakere’ manier over uitgelaten hebben, want dat vond ik dus vooral zo geweldig aan hem: zijn manier van spreken én zijn woordkeuze. Ik ga niet eens een poging doen om zinnen te maken die hij had kunnen formuleren, want dat kan ik gewoonweg niet.

Ik heb geen idee of meneer Van der Steenhoven familie en vrienden achter laat. Uit de uitzendingen op televisie herinner ik mij wel een hond, personeel en kennissen. Hoe dan ook: zij die Van der Steenhoven moeten missen, wens ik sterkte toe. Zo op afstand zou ik zeggen: zij moeten een kleurrijke en bijzonder man missen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten