Mijn lijst met blogs

dinsdag 12 juli 2011

173

Vanmiddag viel het bord mij ineens op, rechts in de berm naast de N31. Nou ja, eigenlijk viel ‘ie helemaal niet op… De hoofdkleur van het bord - donkergroen – viel behoorlijk weg op de achtergrond van gras en struiken. Het was de opmerking van mijn lief van een aantal weken geleden, die ervoor zorgde dat ik het bord ook daadwerkelijk registreerde toen mijn ogen er vanmiddag langs gleden. De opmerking was in de trant van: “McDonalds heeft het rood voor groen ingewisseld.” En hij had gelijk! Bij de McDonalds in Zwolle hingen hoge groene vlaggen aan de masten te wapperen met bovenaan op de donkere kleur de bekende gele M. Tot voor kort stond de gele M op knalrood!

Ik heb weinig met McDonalds. Als niet-vleeseter (maar wel vis) heb ik de keus uit:
- Filet-O-Fish. Visfilet met kaas en saus op een gestoomd broodje. Ik vind de combinatie ‘plastic’ kaas – grote visstick niet oké en het gestoomde broodje is VIES.
- Frietjes
- McSalad Shaker tonijn
- Appeltaart
- Donut
- Muffin
- Sundae ijs of McFlurry
Met andere woorden: het assortiment van McDonalds valt bij mij allemaal niet onder de noemer ‘eten’. Enige dat ik lekker vind van McDonalds is de bananenmilkshake, maar om daar nu speciaal voor naar deze keten te lopen of te rijden… nee.

Ondanks dat ik dus weinig met deze fastfoodketen heb, ben ik wel gefascineerd door de andere achtergrondkleur. Het was mij bijvoorbeeld helemaal ontgaan dat de McDonalds een nieuwe huisstijl zou gaan invoeren. Dat bevreemdt mij. Zo’n groot concern, zo’n grote wijziging (knalrood-donkergroen), ik heb wel een beetje met reclame/huisstijlen (ontvang bijvoorbeeld de nieuwsbrief van Adformatie), en anders word ik wel door mijn lief geattendeerd op dit soort dingen… maar hierover: niets meegekregen!
Daarnaast denk ik dan: waarom die opvallende, herkenbare, in het oog springende rode kleur verlaten en inwisselen voor het donkere, sombere, saaie, onopvallende groen?
Ik kan maar één reden bedenken voor het gebruik van donkergroen en dat is: ‘duurzaamheid’ en ‘verantwoord produceren’ uitstralen.

Vanavond maar eens gesurft naar de Nederlandse site van McDonalds maar daarop kon ik helemaal niets vinden over een nieuwe huisstijl en het ‘waarom’ daarvan. Niet dat ze dat moeten vertellen en uitleggen, maar het had gekund nietwaar! Verder gezocht en stuitte op een berichtje op de site van het AD (dat zou een verklaring kunnen zijn voor het missen van het nieuws) van november 2009 (!):
Het bekende logo van McDonald's, met de kleur rood als achtergrond, verdwijnt in Europa. De fastfoodketen verandert de kleur achter de grote gele M in groen. McDonald's hoopt met de wijziging een meer milieuvriendelijkere imago te krijgen. De restaurants worden al jaren bekritiseerd door milieu- en dierenactivisten.
Bij ongeveer honderd Duitse vestigingen verdwijnt het oude logo nog voor het einde van 2009. Enkele Britse en Franse winkels zijn al overgestapt.
"Met de nieuwe uitstraling willen we overbrengen dat we onze verantwoordelijk omgaan met natuurlijke bronnen. In de toekomst zal hier steeds meer de nadruk op gaan liggen," vertelt Hoger Beek van McDonald's Duitsland aan het persbureau AP.
Het is niet bekend wanneer Nederlandse vestigingen een nieuw logo krijgen.
(die taal- en schrijffouten staan in het AD-bericht en heb ik laten staan) 

Ik ben ‘bang’ voor McDonalds dat de genoemde milieu- en dierenactivisten niet ineens heel anders zullen denken over de producten en de manier van produceren door het veranderen van de huisstijlkleur. Na het hardop zeggen van dit, denk ik dat dat al helemaal niet gaat gebeuren.

Anyways...

Zoals gezegd, ik heb niks met McDonalds, maar ik had wel wat met die rode kleur. Ik ga 'm best een beetje missen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten