Mijn lijst met blogs

zaterdag 16 juli 2011

177

Het was niet dat er nog geen 100 netten op tv waren en we wel naar dit programma ‘moesten’ kijken. Hait, zus en ik zagen oprecht uit naar de wekelijkse uitzending van ‘Van Gewest Tot Gewest’. Iedere week werd een aantal ‘opmerkelijke’ verhalen uit de regio gebracht, met daarin mensen die de buren zouden kunnen zijn. Op en top de kracht van regionale televisie op landelijk niveau. Een reportage werd ‘aangekondigd’ door langzaam in te zoomen op de kaart van Nederland. Op een gegeven moment verscheen dan de plaatsnaam. De grote vraag, de spanning in het programma was dan ook: zwenkt de camera naar het Noorden, naar een plaats in Fryslân? Een waar wij wel eens waren geweest?

Mijn liefde voor Van Gewest van Gewest ontbrandde in 1976. Ik moest nog vijf worden… Het waren de beelden van het vallen van de torenspits van de Bonifatiuskerk tijdens een orkaan, die enorme indruk maakten.
Gisteren moest ik ineens aan die beelden denken en aan Van Gewest tot Gewest door het vallen van de spriet van de televisiemast bij Hoogersmilde. In no-time stonden er gisteren beelden op internet.

Vandaag ben ik op zoek geweest naar de beelden van 3 januari 1976. Helaas geen tientallen hits, maar uiteindelijk vond ik een item op de site van het Fries Film Archief. Jammer de bammer... net niet de juiste software om het filmpje te bewonderen, en om die nu aan te schaffen voor drie en een halve minuut… nou nee.
Maar het is ook geen ramp. Ik heb de beelden die 35 jaar geleden door Van Gewest tot Gewest werden uitgezonden, nog wel voor ogen. Samen met het goede gevoel van samen tv-kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten