Mijn lijst met blogs

maandag 18 juli 2011

179

Boven de stad hadden zich donkergrijze (zo niet zwarte) wolken samengepakt, toen ik vanaf de Wâldwei richting Leeuwarden reed. Een keer geparkeerd voor de deur, waren ze gescheurd… en kon ik bijna niet anders dan wachten in de stilstaande auto. Wat een water! Toen het spoelen overging in stevig regenen rende ik naar huis, waar ik in de schemerige kamer op het lichtknopje drukte… en hoorde ‘Poef’. Ook zag ik een klein vonkje, dat boven de vloer al was gedoofd. Van de plafonnière met drie halogeenlampjes, brandde er geen een. De kans op het knappen van drie ‘bolletjes’ tegelijk is ongeveer zo groot als twee branden in twee verschillende tv masten op dezelfde dag, schat ik zo in. Dit kon maar een ding betekenen: geen elektriciteit meer.

Ik ben niet héél goed voorbereid op een ramp. Zo heb ik van hét noodpakket de volgende onderdelen niet in huis: lucifer die tegen water kunnen (wel gewone lucifer), drie liter water per persoon (wel liters Roosvicee in pak, cranberrysap, Dubbel Fris, Coca-Cola en Orangina), radio op batterijen (wel de radio, niet de batterijen), EHBO-spullen om hulp mee te verlenen (ik heb alleen pleisters), reservesleutels van huis (die heb ik her en der in bewaring gegeven), een lijstje met de telefoonnummers en adressen van mogelijke schuiladressen (huh? Schuilkelders zijn er toch niet meer?), desinfecterende handgel (wel gewone handzeep dat ik met cola kan afspoelen…) en een rampenplan….

Maar een zaklampje op batterijen heb ik wel onder handbereik!
En zo bestudeerde ik acht jaar na het betrekken van dit appartement, voor het eerst de meterkast eens echt. Bleek dat er nog écht sprake was van een stoppenkast… met een gesprongen stop…
Een hele stop had ik dus ook niet op voorraad liggen… (Ja ik weet dat de officiëlere naam ‘zekering’ is maar ik vind een ‘stop’ veel mooier!)

Lang leve de bouwmarkt die van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 21.00 uur geopend is en een wereld aan stoppen heeft. Ik had de gesprongen meegenomen, want ik had al gerekend op meerdere varianten, en zocht de juiste uit (Ampère: check! Volt: check!).
Thuis keek ik eerst, met het zaklampje in de mond, de plafonnière na, draaide de nieuwe stop er in, zette de stroom weer op die groep en…
Gelukt!
Elektra én licht!

Toch fijn dat het in een keer goed ging: de theorie meegekregen van thuis en de natuurkundeles, in de praktijk brengen!
Voelde me best een beetje stoer…

1 opmerking: