Mijn lijst met blogs

woensdag 13 juli 2011

174

Ja, ook ik ga het vandaag even over het weer hebben. Want tsjonge jonge wat een water afgelopen nacht en de hele dag! Ik heb op het werk een mooie plek aan het raam – dat is bij mij op het werk niet voor iedereen weggelegd, want er is een ‘binnen- en een buitenring’ en ik zit aan de buitenkant – en het is volgens mij geen seconde droog geweest! Overigens, dat ambtenaren de hele dag koffie drinken en naar buiten kijken is écht een fabel (ik drink namelijk de hele dag kruidenthee, oh wat een flauwe grap), dus het zou kunnen dat het toch heel even niet heeft geregend…
Ergens hoorde ik vandaag twee mensen over het weer praten – wie heeft het er vandaag niet over gehad – en ze zeiden iets over de hondsdagen. Vanavond tóch maar eens op Wikipedia gekeken naar wat die hondsdagen nu precies inhouden, want ik kom niet verder dan dat wanneer het op een bepaalde datum mooi weer is, de hondsdagen ook mooi zijn. Maar… is het op een bepaalde datum slecht weer, dan blijft dat een bepaalde periode aanhouden. Maar wat is nu precies die datum? En hoe lang is die periode van mooi/slecht weer precies?

Uiteraard kan iedereen die het voorgaande heeft gelezen nu zelf even naar Wikipedia surfen, maar als een soort van service heb ik de tekst al even gekopieerd én ingekort. Tussen haakjes mijn ‘commentaar’.

Hondsdagen
De hondsdagen is een aanduiding van de periode van ongeveer 20 juli tot 20 augustus, gerelateerd aan het sterrenbeeld Grote Hond. In Nederland en België is deze periode gemiddeld de warmste van het jaar. (Ik associeer de term hondsdagen juist met 'dikke kans op een frisse en natte periode' en niet met 'de gemiddeld warmste periode'. Het zal de ‘hond’ van ‘hondenweer’ wel zijn die die kortsluiting in mijn hoofd veroorzaakt…)

De term hondsdag vindt zijn oorsprong in een astronomisch gegeven, als dag in de periode van de hondsdagen. Echter, vanwege het karakter van de hondsdagen als typisch warmste periode van de zomer, zijn er bijkomend ook meteorologische betekenissen ontstaan. In Nederland duidt men met hondsdag wel eens informeel een hete dag aan, typisch voor de periode van de hondsdagen. (Sorry, maar ik blijf bij een hondsdag denken aan slagregens, storm, wegwaaiende parasols en scheurende zonneschermen…)

De Grieken en Romeinen zagen de hondsdagen als de periode van de grote hitte. Ook voor Nederland gaat dat op: de tijd van de hondsdagen is typisch de warmste van het jaar. Het etmaalgemiddelde van de temperatuur is dan 17°C en 's middags is 19 tot 24 graden heel normaal. Ook komen tijdens deze dagen de meeste hittegolven voor. De warmte kan gemakkelijk leiden tot onweersbuien met veel regen in korte tijd en lokale wateroverlast. Een vochtig, warm en broeierig weertype met zo nu en dan een paar stevige buien is karakteristiek voor de hondsdagen. Voor onze voorouders, die nog niet over koelkasten beschikten, was dat ook de tijd waarin voedsel en melk sneller bedierven. (Kijk, dat komt al een beetje in de buurt van mijn associatie met de hondsdagen)

In verscheidene landen had men vroeger de gewoonte om honden tijdens de hondsdagen een muilkorf om te doen uit vrees voor hondsdolheid. Maar de hondsdagen hebben verder niets te maken met honden, al kan het tijdens een onweer hondenweer zijn. Het woord hondenweer is afgeleid van het oud-Nederlandse woord ondeweer, dat slecht weer betekent. In het Fries bestaat het woord 'ûngetiid', dat is de zomerperiode tijdens de hooioogst.

Vroeger ging men ervan uit dat het weer tijdens de hondsdagen het weer tijdens de nazomer en herfst zou kunnen voorspellen. Zo is er een gezegde dat zegt:
Komen de Hondsdagen met veel regen, dan gaan we slechte tijden tegen, maar komen de Hondsdagen helder en klaar, verwacht dan maar een gunstig jaar
(Kijk, nu komen we ergens!)
De eerste dag van de hondsdagen, 20 juli, wordt ook wel pisgriet genoemd.
<einde Wikipedia>

Pardon! Pisgriet? Wat is dat nou? Ik weet niet, maar het begint nu toch een wat onsmakelijke blog te worden… Maar nieuwsgierig als ik ben, heb ik het blauwgekleurde woordje toch maar even aangeklikt. Wie net zo nieuwsgierig is, moet onderaan deze blog ook maar even op dat rare woord klikken, want ik heb er een linkje onder gelegd.

Anyways,
precies over een week, woensdag 20 juli, wordt een allesbeslissende dag!
Om dan niet te vergeten, heel bewust naar buiten te kijken, heb ik alvast PISGRIET in mijn agenda in de telefoon gezet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten