Mijn lijst met blogs

vrijdag 13 mei 2011

109

De enige reden waarom ik lid ben van de ANWB, is het lidmaatschap van de Wegenwacht. Een service waar ik tot nog toe weinig gebruik van heb hoeven maken, maar die paar keer dat ik ze nodig had waren de mannen (hoeveel vrouwen zijn eigenlijk werkzaam bij de Wegenwacht, en dan niet aan de telefoon of bij de administratie, maar echt in een van de gele auto's of busjes?) er snel en was ik ontzettend tevreden over de geboden hulp! Wat dat betreft niets te klagen over het lidmaatschap van de ANWB/Wegenwacht.
Maar... omdat het mij alleen om de Wegenwacht gaat, hoeven ze mij écht niet regelmatig de Kampioen te sturen. Zou ontzettend veel energie schelen wanneer ze daar eens mee stopten: energie om stukjes te tikken, foto's te maken en het blad vorm te geven, maar ook energie om de vele pagina's te drukken, binden, snijden, te distribueren door heel Nederland en te bezorgen in ontzettend veel brievenbussen.
Onlangs heeft er weer een flinke ronde energieverspilling plaatsgevonden want nummer 5, mei 2011 lag op de mat. Op de cover stond onder andere aangekondigd: Test 64 terrassen. Toch nieuwsgierig of er misschien een terras tussen zou zitten dat ik ken, bladerde ik naar pagina 66... en las een nietszeggend artikel... Ook die energie - mijn leesenergie - had gespaard kunnen blijven.
Het artikel zonder echte inhoud sloot af met de top 5 van beste en de top 5 van slechtste terrassen... van 64 dan wel te verstaan, niet van heel Nederland. Er stonden in die twee top 5's terrassen genoemd in (in alfabetische volgorde) Alkmaar, Amsterdam, Breda, Delft, Enschede, Gouda, Rotterdam en Utrecht. Voor een volledig overzicht van geteste terrassen werd verwezen naar de website. 
Het al gepresenteerde rijtje deed het ergste vermoeden, maar om het zeker te weten surfde ik naar de site.
Nu zou ik kunnen schrijven "wat schetste mijn verbazing", maar eigenlijk was ik helemaal niet verbaasd.
Laat ik mijn punt illustreren met, jawel een illustratie:
De rood-paarse bolletjes en de rode pijlen geven aan in welke plaatsen het ANWB-onderzoek heeft plaatsgevonden. Ik heb ze zelf ietwat klungelig in een kaart getekend. En ook de vlekken zijn van mijn hand...en de vlekken zijn niet-onbewust (=bewust) wit! 
Zopas even met de hond een stuk gefietst en ben ik door de dorpskern van Dwingeloo gereden om terrassen te tellen. Echte terrassen wel te verstaan waar een cappuccino, wijntje, biertje en bittergarnituurtje besteld kan worden (zoals in de ANWB-test). Het zitje bij de bakker en de snackbar niet meegerekend, het pannenkoekenhuis wel omdat daar wel degelijk een bittergarnituur te bestellen is! De score in de dorpskern van Dwingeloo: 8
  • Pannenkoekenhuis In de Zaagkoele
  • Restaurant De Riete
  • 't Hof van Dwingeloo
  • Hotel Wesseling
  • Hotel de Brink
  • Sijs
  • Onder de Eiken
  • Hotel de Drift
Uiteraard betreft het hier een dorp dat met recht 'toeristisch' genoemd mag worden. In mijn geboortedorp zijn precies... 0 terrassen. Anyway, wanneer Dwingeloo al acht terrassen heeft durf ik wel te beweren dat in de gemeente Westerveld alleen al 64 terrassen zijn te vinden. Kortom: een steekproef van 64 is helemaal niets, stelt niks voor, is bijzonder nietszeggend...
En daarbij: als er dan toch voor wordt gekozen om maar 64 terrassen te testen, probeer dan in ieder geval een beetje alle regio's te 'bedienen'. Terrassen zijn écht niet alleen in het westen van het land.

Tot zo ver mijn ergernis.
Volgende keer gaat de Kampioen weer gewoon ongelezen van de brievenbus naar de doos met oud-papier.

Tot ziens op een terras in Dwingeloo!

1 opmerking:

  1. In de witte vlekken is niets getest, want ze weten wel dat de mensen die daar wonen hun eigen keuzes maken en zich alleen maar ergeren aan een inhoudloze reportage.......proost.

    BeantwoordenVerwijderen