Mijn lijst met blogs

zondag 22 mei 2011

114

Terschelling, 21 mei 2011
Het weekend ‘creatief schrijven’ is begonnen! De cursus doe ik in het Bildts, de andere cursisten schrijven in het Fries. Maar de blogs die ik tussendoor schrijf, stel ik in het Nederlands op. Schakelen tussen verschillende talen is helemaal niet zo moeilijk. Dat had ik óók als ‘ontdekking’ kunnen opschrijven… Die ga ik uitleggen.

Gisteravond was een van de schrijfopdrachten: maak een kort verhaal over een eigen ‘ontdekking’. De werkwijze: eerst op een kladje in een aantal steekwoorden ‘grote ontdekkingen’ opsommen. Bijvoorbeeld:
- ik weet nog precies hoe en wanneer ik ontdekte dat Sinterklaas niet bestaat
of
- ik weet nog precies het moment dat ik besefte dat mijn ouders óók niet alles kunnen en niet alles weten.
De term ‘besef’ is wat dat betreft beter dan het woord ‘ontdekking’.
Mijn rijtje steekwoorden was niet zo lang, want het is verdomde moeilijk (soms), om terug te halen wanneer een besef er was! Het voorbeeld van beseffen dat Sinterklaas niet bestaat, vond ik overigens best een goed voorbeeld omdat ik ook nog exact weet wanneer het kwartje viel:

Beppe (oma) woonde tot circa mijn achtste op een steenworp afstand, dus het was gemakkelijk om even bij haar binnen te lopen. Op een middag was ik bij haar ‘op visite’ en keek ik naar een freubelwerkje aan de wand: een zwartgeschilderde houten plaat met heel veel spijkertjes er in, met tussen de spijkertjes gekleurde draden gespannen. De draden vormden een tafereeltje. Misschien zijn die kinderpuzzeltjes waarbij een lijn getrokken moet worden van punt 1 naar punt 2, en van 2 naar 3 etc. tot alle punten met elkaar verbonden zijn en een mooie tekening vormen, vergelijkbaar qua beeld met het ‘kunstwerk’. Ik keek er nog eens goed naar en mijn gedachten gingen ineens heel snel:
-          dit heb ik in een flits eerder gezien;
-          toen lag het in de kofferbak van een auto;
-          hait legde het in die kofferbak;
-          dat deed hij bij het ziekenhuis toe hij een keer een weekend naar huis mocht en ik mee mocht om hem op te halen;
-          hait heeft het dus gemaakt;
-          Sinterklaas heeft het dus niet gemaakt;
-          toch kreeg beppe het van Sinterklaas;
-          dan zitten hait en mem dus achter die cadeautjes en
-          bestaat Sinterklaas niet.  
Toen ik beppe daarop vroeg: “Bestaat Sinterklaas eigenlijk wel?” zei zij eerlijk dat hij inderdaad niet bestond.

Een mooie herinnering.

Het was midden in een zomer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten