Mijn lijst met blogs

donderdag 26 mei 2011

120

Vanochtend zag ik een mannetje op straat afzettingen plaatsen, er reed een tractor met aanhanger vervolgens in de richting van hem. Er werd een berg zand op straat gekieperd, waarna er ook nog een kraan de straat in reed. “Ik denk dat het gaat gebeuren! De ondergrondse huisvuilverzamelcontainer wordt geplaatst!” zei ik helemaal opgetogen tegen mijn lief. Wie mijn blogs een beetje volgt weet dat de ondergrondse huisvuilverzamelcontainers in de binnenstad van Leeuwarden een soort obsessie van mij zijn geworden. “Wanneer de container is geplaatst hang ik de vlag uit. Maak ik er een foto van voor op mijn blog”.
Ik was het echt van plan. In mijn fietsenschuurtje staat een vlaggenstok met een verschoten Nederlandse vlag constant in top. Ooit ging mijn schooltas in de top van deze stok. Het doek is eigenlijk te verschoten om nog te laten wapperen, maarja een vlag weggooien is ook not done.

Vanmiddag ging ineens de deur in de werkruimte naast mij open en hoorde ik: “Heb je het meegekregen? Het nieuws?” Ik dacht eerst dat er iets gebeurd zou zijn met een collega, maar hij bracht mij al snel van het verkeerde op het goede been: “Mladic is gearresteerd”. Het was, zoals ‘ie zelf ook aangaf, de eerste keer dat hij uit het werk ‘stapte’ om wereldnieuws te delen, wat aangaf hoe belangrijk deze arrestatie was en is. Ik besefte mij dat toen de val van Srebrenica was, hij ongeveer in de leeftijd was van ‘puberen, brommers of rijles, uitgaan, eerste vriendin (of vriendinnetjes), huiswerk en schoolonderzoeken’. Ik vond niet alleen het nieuws ‘gaaf’ om te horen, ik vond het ook mooi om te beseffen dat de gebeurtenissen destijds ook indruk hadden gemaakt op iemand die toen best heel jong was.

Thuis stond er in de straat inderdaad al een ondergrondse huisvuilverzamelcontainer, en de aanzet tot een tweede. Nog niet geheel operationeel, maar dat kan niet lang meer duren. De vlag uithangen voor de plaatsing van de containers was het ‘plan’ vanochtend… en op iedere andere dag zouden mensen zich dan hebben afgevraagd: “Waarom hangt daar een vlag uit het raam?” Maar vandaag zou iedereen de vlag geassocieerd hebben met de arrestatie van ‘Milorad Komadic’. En hoe belangrijk die arrestatie ook is, ervoor vlaggen doen we niet.

Die twee dingen zo naast (onder) elkaar, geeft wel meteen de grootte aan – nou ja beter gezegd het minimale – van mijn ‘containerfeestje’...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten