Mijn lijst met blogs

donderdag 3 februari 2011

039

Een aantal weken stonden de stoelen op de tafel, de planten in een hoek gedreven, waren de tl-lampen uit en de deur op slot. Op een A4-tje op de deur stond met duidelijke schreefloze, zwarte letters geprint dat ze de hele maand januari gesloten waren. In die maand werd de zaak niet verbouwd… Nee, het bleef er gewoon een maand lang ontzettend stil. Hoe kom ik trouwens überhaupt op de gedachte ‘verbouwen’! De meest recente verbouwing van de inrichting dateert van 1981… dertig jaar heeft de tijd er stil gestaan.

Op één front werd twee jaar geleden een kleine verandering doorgevoerd, en dat was misschien wél de spectaculairste: de vriezers met melkbussen werden verwijderd en er kwamen vitrines met ‘gewone bakken’ voor terug.

Wie in Leeuwarden woont, moet weten over welke zaak ik het nu heb: ijssalon La Venezia, gevestigd in het opvallende witte, hoge pand aan de Nieuweburen. Het pand is ooit wel eens uitgeroepen tot het lelijkste pand, maar zo zou ik het niet willen noemen. Wél is het pand (volgens mij) gevuld met het lelijkste ijssaloninterieur.

Ach, wat zit ik nu te bazelen over de muren, de vloer, de planten, de tafels en stoelen, kortom over de zielloze dingen! Het gaat bij La Venezia om het ambachtelijke, Italiaanse ijs. En dat is het aller-, aller-, allerlekkerste dat er te vinden is in Leeuwarden en in de omgeving met een straal van laat ik zeggen 983 kilometer.

Het is altijd verschrikkelijk moeilijk kiezen uit de 12 standaard smaken - vanille, aardbeien, banaan, stracciatella, citroen, chocola, pistache, mokka, hazelnoot, tartufo bianco, bloedsinaasappel en yoghurt - en vier specials. Iedere week worden vier bijzondere smaken uit een enorme lijst aangebonden. Laat het water maar in de mond lopen:  zuppa inglese, amarena, gianduia, pina colada, ananas, schwarzwalder kirsch, anijs, framboos, kiwi, appel, chocola, kwark, kokos, amaretto, meloen, tiramisu, marsepein, rum-krokant, mint, after-eight, whiskey-cream, cola, drop, tropical, bramen, peer, bosvruchten, sinaasappel, panna cotta, kaneel, torrone, abrikoos, mandarijn, bosbes, mango, pruim, cappuccino, kwark, kers en druif.

Vandaag is het 3 februari en dus is de ijssalon ‘alweer’ drie dagen geopend en was het de hoogste tijd om uit te proberen of het ijs ná de wintervakantie nog net zo lekker is als ervoor. Daar stond ik als een twijfelend kind. Dat het een beker van € 2,40 moest worden, had ik thuis al bedacht… en gelukkig had ik dat bedrag niet gepast meegenomen, want in de wintervakantie waren de prijzen voor de diverse maten ijsbekers, met tien cent verhoogd.
Anyway, moeite met kiezen dus.

Vanmiddag had ik het nog over Twitterberichten die niet interessant zijn, en niet geschreven hadden hoeven worden… Tweets over eten, bijvoorbeeld. Dat geldt ook voor blogs. Dus wat zou het, welke smaken ijs ik heb gegeten!

Het was gewoon weer ‘ouderwets’ genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten