Mijn lijst met blogs

maandag 21 februari 2011

055

Wie jarig was, mocht kiezen wat er werd gegeten!
Ik heb geen idee tot welke leeftijd die regel gold ‘vroeger’ bij ons thuis. Maar dat het altijd dubben was tussen pannenkoeken en patat (frietjes voor niet Noorderlingen), dat weet ik wel.

Nog steeds vind ik pannenkoeken een lekkernij, een feestje. Wanneer neefje J. (nu 10 jaar) in een vakantie logeert, eten we de eerste logeeravond steevast pannenkoeken (met het bord op schoot voor tv). De liefde voor patat is lang geleden in een glijvlucht gekomen. Het is niet dat ik de gefrituurde aardappel vies vind. Bij een visje met salade misstaan de frietjes niet. Maar wanneer ik de keus heb tussen de gefrituurde of de gebakken aardappel, ga ik nu voor de laatste.

(…)

Zondagmiddag, zonnetje scheen, lief had afgesproken met andere muziekmannen…
Voor mij een goed moment om even bij oma langs te gaan, die niet mijn oma is maar die ik wel zo noem!
Twee koppies thee met een sprits, wandelingetje om de serviceflat (frisse oostenwind, dus niet te lang en te ver), kopje koffie met een droge marie (waar we samen erg om hebben gelachen, maar daar had je bij moeten zijn om het ook leuk te vinden) en maar samen babbelen. Met oma is het namelijk nog érg leuk babbelen ondanks haar 94-jarige leeftijd: de komende verkiezingen voor Provinciale Staten, de getrapte Eerste Kamer verkiezingen. Ze is er van op de hoogte en heeft er een gefundeerde mening over.

Aan het eind van de middag voegde mijn lief zich bij ons en namen we nog een bakkie. Tsja, en toen was het even de vraag… wat doen we met eten? Nog drie kwartier naar huis rijden en ruim drie kwartier wachten op de ovenschotel, dat trok ik niet meer.
Oma opperde dat we wel op weg naar huis konden eten bij het cafetaria in de buurt. Ze wist niet te vertellen of de patat goed is en wat er exact te bestellen is… want het was alweer héél lang geleden dat ze er was geweest. Een aantal jaren geleden kwam ze er nog met vriendinnen, maar de vriendinnen zijn inmiddels heengegaan en oma kan de route niet meer alleen afleggen in verband met slechte ogen. Jammer.

En zo reden we samen naar het cafetaria, bestelden drie patat, twee kroketten, een kaassoufflé en een hamburger én reden met een tas voor vette happen terug naar de serviceflat. We lieten de lift en de gangen naar oma’s appartement in de serviceflat lekker geuren naar een cafetaria!

En oma at na jaren weer eens patat mayo met een enorme kroket met mosterd!

Patat was weer even een écht feestje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten