Mijn lijst met blogs

woensdag 23 februari 2011

057

Vanochtend reed ik naar het werk en dacht: “Als ik niet beter zou weten, dan zou ik kunnen denken dat de Provinciale Staten verkiezingen in Fryslân gaan tussen de FNP, de SP, de VVD en Sjoerd!” De eerste twee hebben elk een groot spandoek langs de N381 staan, de derde een bescheiden poster op een soort stoepbord in het weiland. Tsja en dan de vierde… natuurlijk kunnen we niet stemmen op de partij ‘Sjoerd’, maar het CDA heeft op de campagneposters een enorme foto staan van de lijsttrekker met daaronder zijn voornaam. Inderdaad, hij heet Sjoerd (achternaam: Galema) en ik kom hem op weg naar mijn werk minstens vier keer tegen.
Naast deze vier uitingen heb ik in Fryslân alleen afgelopen zaterdag de traditionele marktkraampjes op een winderig plein in de binnenstad gezien. Een verdrietig, maar ook wel weer vertrouwd beeld. Dat ik verder geen idee heb hoe de PS-campagne in Fryslân wordt gevoerd door de deelnemende partijen, en of er vanuit de provinciale overheid nog een overkoepelende campagne ontwikkeld is, wil nog niet zeggen dat er verder ‘niks’ wordt gedaan…

De provincie Overijssel heeft zeker wél een overkoepelende campagne ontwikkeld. Voor wie daar nog altijd niets van heeft meegekregen:

Kijk eens op de website  www.ikbesliswel.nl en/of aanschouw eens het volgende You Tubefilmpje: http://www.youtube.com/watch?v=ke-2M6fqVwM
En oordeel zelf.

Mijn oordeel voor wie daar in geïnteresseerd is: crap, weggegooid geld, banaal.

Maar natuurlijk, een campagne hoeft niet alleen (saai) voorlichtend te zijn en mag best een leuke ‘twist’ hebben. Mensen prikkelen door de boodschap niet heel direct in hapklare brokken voor te schotelen, is een prima idee. Stemmers uitdagen door hen enigszins op het verkeerde been te zetten, kan effectief zijn. Maar uiteindelijk moeten die stemmers wel zó geprikkeld worden dat ze a. blijven kijken, lezen, luisteren, denken, meedoen en gebruik maken van hun kiesrecht. En dat ze b. aan het eind tóch hebben begrepen wat een provincie wel en niet doet en waarover ze stemmen wanneer ze naar het stembureau gaan met hun stempas.

Beste bedenkers van de Overijssel-campagne: had maar liever ‘niks’ gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten