Mijn lijst met blogs

zondag 27 februari 2011

061

Eindelijk! Het zal niet door mijn blog van een aantal dagen geleden gekomen zijn – nummer 058 – dat RTL Nieuws zaterdagavond een item wijdde aan het onderwerp: waar gaat de provincie eigenlijk over en wat weten kiezers van de provincie? Maar het item was er eindelijk en dat stemde mij vreugdevol!
Samengevat: RTL Nieuws had een quiz met 20 vragen ontwikkeld waaruit bleek dat de kennis over de provincie om te janken was. Voor ‘een ieder’ was dezelfde quiz op de website van RTL Nieuws te maken. Omdat ik er vanuit ging dat alle kijkers direct de website zouden gaan bezoeken, waardoor ‘ie er meteen uit zou klappen, wachtte ik een half uurtje.

Ik zal de spanning niet verder opvoeren: ik had 17 van de 20 vragen goed. Mooie score.
Wie er van op de hoogte is, dat ik ruim 4,5 jaar bij een provincie heb gewerkt, zal misschien denken: “Logisch, lekker makkelijk zo’n quiz.”
Het verdrietige is, dat die werkervaring bij een provincie geen enkele invloed op de einduitslag heeft gehad. De vragen gingen namelijk vrijwel niet over het beleid en de verantwoordelijkheden van het provinciaal bestuur. Toch best belangrijk bij provinciale verkiezingen.

Wie woensdag naar het stembureau gaat hoeft écht niet te weten hoe de vlag van Groningen er uitziet – dat interesseert mij ook volstrekt niet, trouwens. Oók is het niet van belang te weten hoe de Commissaris van de Koningin van Flevoland heet (Leen Verbeek) bij het afwegen van de diverse standpunten van de deelnemende partijen in de eigen provincie. En wie de klassieke fout maakt Amsterdam de hoofdstad van Noord-Holland te noemen, kan nog steeds goed nadenken  over bijvoorbeeld  windmolens, megastallen, jeugdzorg, wegen, opcenten, recreatievoorzieningen en openbaar vervoer. En dat er 11 provincies zijn die spreken van Provinciale Staten, maar één van een Parlement (Limburg)… vooral vergeten in het stemhokje!

Ik had even een héél klein sprankje hoop. Zo snel als het kwam, was het ook weer weg.
Ik zal blij zijn wanneer de verkiezingen voor Provinciale Staten over een aantal dagen achter de rug zijn. Ik word namelijk met de dag verdrietiger…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten