Mijn lijst met blogs

zaterdag 19 februari 2011

053

Vlak na de start van een voetbalplaatjesactie staan ze er steevast: bedelende kinderen voor de ingang van de supermarkt. Vandaag zag ik vlak voor de ingang van de Super de Boer een jongetje staan, met de capuchon van zijn jas flink over het hoofd getrokken. Hij stond tegen een grote prullenbak geleund en had het duidelijk koud. Ik wilde bij het binnenstappen van de winkel nog tegen hem zeggen: “Ga toch lekker aan de andere kant van de schuifdeuren staan, daar is het lekker warm!” Maar ik deed het niet. Misschien had hij zich wel vreselijk misdragen in de winkel. Had ‘ie zijn vader of moeder aan de kop lopen zeuren over chips en lollies. En over alle groenten die hij niet lust. Om de opvoeding van zijn ouder(s) te ondermijnen… dat is niet aan mij.

Ik liep na het afrekenen achter een meneer de winkel uit. Het jongetje stond nog steeds tegen de prullenbak geleund. Hij richtte het hoofd op en vroeg heel zacht aan de man voor mij: “Heeft u kraskaartjes?” De man stak hem zeker drie toe.

Ik schrok. Ik was ontsteld.

Voor wie de kraskaartenactie van de Super de Boer niet kent:
Bij besteding van € 10,- krijgt de klant een kraskaart met drie krasvakjes. Wie drie keer hetzelfde plaatje krast, heeft het product op dat plaatje gewonnen. Het gaat om producten in de winkel – ik durf niet te zeggen of het nu ter promotie van A-artikelen of van eigen merk-artikelen is, maar het zal wel het laatste zijn – én er zijn luxe producten te winnen, die absoluut niet in de supermarkt te koop zijn:
  • een Chevrolet Spark (zou ik weigeren)
  • een Gazelle Cabby (soort lelijke bakfiets)
  • een Sunweb reischeque (gezellig een all-inclusive boeken… dacht het niet)
  • een Smeg koelkast (die is écht wel heel mooi)
  • een Goossens interieurcheque (zou ik mijn zus geven. Niet dat haar interieur een facelift nodig heeft, maar omdat ze nu eenmaal interieurveranderingsplannen heeft)
  • een Illy espressomachine (denk dat mijn lief deze met gejuich zal gebruiken)
  • een weekend in hotel Zuiderduin (wedden dat wij dan precies in een weekend zouden gaan dat het onophoudelijk regent)
  • een Gazelle omafiets (leuk!)
  • een Gero bestekset (heb bestek én bestek uit de caravan dus ‘no thanks’)
  • een weekend Duinrell (is allang gepland door zus, en ik mag mee!!!)
  • een gas-BBQ (lastig op een balkon)
  • een trolleyset (ik vind mijn roze trolley en knalgele Samsonitekoffer véél leuker dan deze saaie zwarte set)
  • een Gero pannenset (niet echt nodig, maar ach, sla ‘m niet af)
  • een Mio navigatie (voor die ene keer per jaar kan ‘ie handig zijn)
  • Indoor skydiven (lijkt me tof!)
  • bezoek aan een welnessresort (héérlijk)
  • een antislipcursus (is nooit weg)
  • een bijzettafeltje (mag aan mij voorbij gaan)
  • een steamer (ik ben niet zo’n keukenprinses…)
  • een set kinderbestek (ik ben en blijf graag kindloos)
Niet echt prijzen waar een jongetje van een jaar of 8 iets mee kan.
Ook boterhamzakjes, frituurvet, bokkepootjes, rozijnen, hagelslagmix, roomkaas, pepermunt, boerencake, fusilli, tum tum, slagroomijs, ontbijtkoek, kletskoppen, schoonmaakazijn, krabsalade, bladerdeeg, paneermeel, chocolademousse, muntdrop en erwtensoep lijken mij geen droomprijzen voor een kind.

Ik schrok niet alleen van de gedachte dat ‘ie misschien naar de Super de Boer was gestuurd om te bedelen. Ik schrok vooral van het smalle, bleke koppie met roodomrande ogen in de capuchon.

Ik hoop dat hij heel veel prijs had vandaag…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten