Mijn lijst met blogs

zondag 20 februari 2011

054

Van mijn hele VWO-periode kan ik mij precies twee schoolavonden herinneren. De eerste was een filmavond in de kantine. Die werd vertoond in de ‘oude’ school aan het Zaailand, in het centrum van Leeuwarden. Een prachtig statig gebouw, met een trap voor de ingang en boven de toegangsdeur: Rijks Hogere Burgerschool. Toen ik daar halverwege de tachtiger jaren op school kwam, heette de school al niet meer de ‘HBS’ maar de Rijksscholengemeenschap (RSG). Zó oud ben ik nu ook weer niet.
Binnen leidde een dubbele marmeren trap naar de eerste etage. Omdat de school véél te klein was lagen er achter school arken in de gracht met noodlokalen. Een mooiere school op een mooiere plek heb ik nooit meer gezien.
Inmiddels heeft ‘ie plaatsgemaakt voor een gebouw van Justitie en is de school naar de rand van de stad verhuisd. Ik vond het echt jammer, dat we na bijna twee jaar uit de binnenstad vertrokken .
In ieder geval: in die ‘oude’ school maakte ik mijn eerste schoolavond mee en dat was geen succes wat betreft de film: Friday 13th…
De tweede schoolavond was in stadsschouwburg de Harmonie. Vóór de pauze toneel/cabaret door leerlingen en docenten en na de pauze muziek. Volgens mij gespeeld door een ingehuurde band. Verder kan ik mij géén feestavonden, muziekavonden herinneren tijdens mijn VWO-periode. Of ik deed er niet aan mee, of ze waren er niet. En ik ben bang dat er toch sprake was van dat laatste…

Maar binnenkort ga ik het ‘inhalen’!
Die RSG die naar de rand van de stad verhuisde is er nog steeds. Na een poosje de naam Slauerhoff College gedragen te hebben, heet ‘ie nu Piter Jelles Montessori.

En laat ik nu twee neven hebben, 16 en 15, op het Piter Jelles Montessori!
En laat de oudste de basgitaar ontdekt te hebben!
En laat hij nu binnenkort met zijn bandje spelen op een schoolavond!
En laten tantes daar óók welkom zijn!

Dus ik heb de bestelling voor twee kaartjes al geplaatst (partner van tante is ook welkom. Het moet niet gekker worden).

Uiteraard weet ik dat ik geen 17 meer ben, en ik mij dien te gedragen als ‘ouwe tante’: dat is rustig achterin de zaal luisteren en bescheiden klappen. Niet joelen, gillen, vooraan staan en al helemáál niet dansen!
Dat ga ik allemaal stiekem in mijn hoofd doen.

1 opmerking:

  1. Doe maar lekker wel, denk niet dat de neven daar raar van opkijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen