Mijn lijst met blogs

dinsdag 15 maart 2011

075

Mijn lief had vandaag ontzettend belangrijk nieuws… gevonden op het worldwideweb: Opgewekte mensen leven minder lang!
Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat mensen die opgewekt zijn en veel gevoel voor humor hebben, gemiddeld genomen minder lang leven dan personen die een minder positief karakter hebben. Mensen die erg behoudend en voorzichtig zijn, bereiken over het algemeen de hoogste leeftijd, staat er te lezen in het nieuwsbericht. De volgende zin viel op de een of andere manier extra op in het bericht: De onderzoekers hebben vastgesteld dat veel eigenschappen en gewoontes die worden geassocieerd met een langer leven in werkelijkheid helemaal geen positieve invloed hebben op levensduur.

Ik heb daar ook ‘last’ van: het gaat er bij mij moeilijk in dat een negatieve instelling een positieve uitwerking heeft op de levensverwachting. Ook ik associeer positivisme met positieve effecten. Bij het lezen van het nieuws ‘Opgewekte mensen leven minder lang’ dacht ik: “Hè, hoe kan dat nou! Lees ik dat goed? Dat klopt niet.” Wanneer het bericht een tegenovergestelde onderzoeksuitslag had bevat – positief is langer leven – had ik gedacht: “What’s new, logisch.”
Ergens gaat er dus iets mis in mijn hoofd, zoals bij vele anderen.
Uiteraard is die verkeerde aanname fout, tot het moment uit een ander onderzoek blijkt, dat het tegendeel weer waar is. En bepaal dan maar eens welke van de twee onderzoeken het beste is...

Anyway, mijn lief stuurde het belangrijke nieuws toe, en ik snapte waarom. Ik noem hem wel eens meneer Van Rossum of meneer Mulder. Ook mijn lief kan héérlijk mopperen als Maarten van Rossum en zich ergeren als Jan Mulder. Meestal is dat best grappig, soms ietwat voorspelbaar en héél af en toe is het wel éven genoeg. Mag ‘ie even niet mopperen. Nou ja, mag niet, mag niet. Moet ‘ie natuurlijk zelf weten… maar toch, soms vind ik het wel even genoeg, en dat zeg ik dan ook.
Na dit nieuwsbericht kan ik dat natuurlijk niet meer doen. Hem dwingen tot blije gedachten en positieve uitspraken is een regelrechte aanslag op een lang, weliswaar mopperend, leven.

Toch maar eens op zoek naar een bericht over een onderzoek dat het tegendeel aantoont… Mijn eeuwig en altijd positieve instelling – ahum – zegt dat dat er absoluut moet zijn en dat ik dat zal vinden!

1 opmerking:

  1. Aangezien mannen gemiddeld korter leven dan vrouwen, is het dus weer mooi in balans.

    BeantwoordenVerwijderen