Mijn lijst met blogs

woensdag 16 maart 2011

076

Het was écht even té.
Na een werkdag opgesloten in een stilteruimte, héél hard en geconcentreerd werkend zonder collega’s te spreken en een telefoon, voelde ik mij helemaal leeg. Het fijne van een uur rijafstand tussen werk en thuis vind ik het kunnen ‘acclimatiseren’ in de auto, met de radio aan. Die staat op Radio 1.
Aan het eind van het jaar maak ik even een uitzondering voor de Top 2000 op Radio 2.
Vandaag ging ik van de ongeregeldheden in Libië via andere ongeregeldheden in Bahrein naar de enorme ramp in Japan. Ondertussen las ik stiekem een sms van zus: een kennis is overleden en vanmiddag begraven. Weliswaar een verre kennis, maar het maakte enorme indruk. Ik vind 60 veel te jong om te sterven en 53 veel te jong om weduwe te worden. Heel even wilde ik geen ellende horen, en ik drukte op de knop CD-speler.

Nu thuis zijn de ‘met oprechte deelnemingkaarten’ geschreven en ben ik nog steeds niet klaar voor ellende. Dus ik ben op zoek gegaan naar het goede nieuws van vandaag op www.nu.nl:
Vandaag is in Roermond door archeologen bij een opgraving in de binnenstad ruim 1200 kilo glas uit de 13e tot en met 16e eeuw gevonden! Het glas werd gevonden in de resten van een kelder van een pand, dat verloren ging bij een grote stadsbrand in 1665. De archeologen denken dat ter plaatse eind zestiende en begin zeventiende eeuw een glasbedrijf was gevestigd, dat glasplaten maakte.
Dat is toch een geweldige vondst… wanneer je archeoloog bent? En wat briljant bedacht ook: waarschijnlijk in een oud glasbedrijf. Dus écht niet iemand die er een leuke glasverzameling op nahield?
Een internationaal team van paleontologen, onder wie medewerkers van het Natuurhistorisch Museum Maastricht, heeft in Angola een 90 miljoen jaar oude langnekdinosaurus ontdekt. De botten zijn in afzettingen in zee gevonden; de rest van het karkas is waarschijnlijk de zee in gespoeld en onmogelijk terug te vinden.
Het begon zo leuk, maar die mededeling over weggespoelde delen die onmogelijk terug te vinden zijn, zo vlak na een verschrikkelijke tsunami, maken het dan weer wat minder vrolijk.

Nou, en dat was de vangst! Twee archeologische vondsten… dus eigenlijk nogal oud nieuws.

Maar heel vroeg naar bed vanavond, en snel slapen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten