Mijn lijst met blogs

dinsdag 1 maart 2011

063

Vandaag was niet een bijzondere dag. Althans, de dag was niet meer of minder bijzonder dan iedere andere (werk)dag. Daarmee wil ik niet zeggen dat al mijn dagen hetzelfde zijn, of nogal saai. Integendeel. Maar… het schijnt dat het vandaag Nationale complimentendag is… en dáár heb ik tot nog toe niets van gemerkt. Ik heb volgens mij geen (extra) complimenten gehad, en ik heb ze zeker niet (meer) gegeven. Ik moet zelfs bekennen dat ik over het algemeen niet zo complimenteus ben. Daar kan ik niets aan doen, lees ik op de site van de Nationale Complimentendag: Het klinkt zo vanzelfsprekend… een complimentje geven als iets goed gaat! Tóch doen we het in de praktijk maar bitter weinig. Dat komt omdat het geven van complimenten helaas (nog) niet echt in de volksaard van de Nederlanders zit. Het is de volksaard!

Maar wanneer de wereld, het leven van velen en mijn leven er beter van worden wanneer ik wat meer complimenten uitdeel, dan wil ik daarin best een ‘verbeterslag’ maken. De eerdergenoemde website geeft zes tips onder het motto: complimenteren doe je zo! Bijvoorbeeld:
1. Praat, schrijf of sms altijd in de ‘ik vorm’. Daarmee geef je aan dat het een persoonlijk compliment van jou aan de ander is. Voorbeeld: ‘Ik wil je graag even laten weten dat ik het heel bijzonder vind hoe jij ….’
2. Complimenteer iemand persoonlijk. Een algemeen compliment aan een groep is goed bedoeld, maar komt bij niemand persoonlijk aan.

Misschien maak ik een verkeerde gedachtesprong – ik word sinds kort op Twitter gevolgd door het account ‘drogredenering’ dus ik moet op mijn woorden passen - maar wanneer complimenteren dan zo persoonlijk mogelijk moet gebeuren, waarom vind ik dan op diezelfde website een complimentenpagina? Maar liefst  30 pagina’s vol met circa 300 complimenten, geplaatst door mensen die een ander een compliment willen maken. Bijvoorbeeld:

Afzender:    Marjolijn Ruijter
Ontvanger:  Marit Lokhorst
Categorie:   collega
Bericht:      Hi Marit,
De nieuwe nieuwsbrief ziet er echt super uit!
Groetjes, Marjolijn

Is het nu juist niet de bedoeling dat Marjolein dat gewoon rechtstreeks en lekker persoonlijk tegen Marit zegt? Zo’n complimentenwebsite… de idee is schoon, de idee is leuk. Maar het bieden van de mogelijkheid iemand een compliment te geven via de omslachtige weg van een onbekende website, komt op mij nogal vreemd over.

Hè gatsie. Wéér niet gelukt een compliment te geven…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten