Mijn lijst met blogs

zaterdag 26 maart 2011

084

Soms kan ik heel blij worden. Ook al gaat het om iets onbenulligs en praktisch. In mijn brievenbus lag een brief waarin onder andere het volgende stond: Onlangs is door het college van burgemeester en wethouders besloten om in de binnenstad ondergrondse containers te plaatsen voor de inzameling van het restafval. Hiermee verdwijnen de vuilniszakken uit het straatbeeld.

Bijna in heel Nederland wordt het huisvuil omgehaald in Kliko’s, maar niet in de binnenstad van Leeuwarden: waar moeten de bewoners die veelal boven winkels en in appartementjes wonen in vredesnaam hun containers kwijt! Tenminste, ik denk dat dat een van de plausibele redenen is. Dus iedere woensdagochtend ligt er bergen huisvuil in zwarte Komozakken op de stoepen. Nou ja, woensdagochtend… vele bewoners willen niet ’s ochtends heel vroeg met een vuilniszak naar de straat dus de meeste zakken liggen er dinsdagavond al. Ik deed dat ook wel eens… tot handhavers de zakken hadden ingeladen en hadden uitgeplozen van wie welke vuilniszak was. En toen werd ik gebeld, ‘gehoord’ en kreeg ik – volkomen terecht – een boete. Handhaving helpt, want ik heb nooit meer te vroeg de vuilnis op de stoep gezet.

Het komt regelmatig voor dat ik op dinsdagavond ‘iets’ van het werk heb, omdat het dan raadsavond is. Zit ik op de publieke tribune in de raadszaal een commissie- of raadsvergadering te volgen. Ik rij dan niet rond 23.00 uur nog een uur naar huis om vervolgens dik zes uren later de wekker weer uit te slaan. Als ik ’s avonds moet werken of écht geen zin heb om op en neer te rijden naar huis, dan kan ik altijd bij schoonmoeders terecht! Ideaal… behalve op één punt… dan ben ik woensdagsochtends niet thuis en kan ik de vuilnis niet buiten zetten. Ik heb tijden gehad dat ik vier dinsdagen achter elkaar niet thuis kwam en mijn balkon een klein afvalbrengstationnetje werd.

Maar nu – dank je, dank je, dank je wel gemeente Leeuwarden en Omrin – is dit probleem opgelost! Ik kan per 4 april wanneer het mij uitkomt de Komozak kwijt in een ondergrondse container…, te openen met de milieupas.

Hmm, dat wordt nog even flink zoeken in diverse laadjes, doosjes en stapeltjes. Het zal toch niet zo zijn dat de handhavers mijn vuilniszak wisten te identificeren door een per abuis weggegooide milieupas?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten