Mijn lijst met blogs

zaterdag 4 juni 2011

129

Volgens mij kan ik straks een boek schrijven over de bezoekjes die ik voor het bezoekproject van het Rode Kruis als vrijwilligster breng aan ‘de lieve mevrouw’. De privacy van de ‘cliënten’ moet gewaarborgd zijn, dus ik noem haar in mijn blogs ‘de lieve mevrouw’. Zoals ik mijn vorige ‘cliënt’ Jumeau noemde. Zij overleed een aantal weken geleden (ruim 90 jaar geworden en dat is een prima leeftijd), waarop ik onlangs heb kennisgemaakt met ‘een nieuwe cliënt’.

Gisteren zaten we buiten te genieten van de zon toen de lieve mevrouw zomaar zei: “’s Avonds kijk ik altijd naar Lingo!” En ze voegde er aan toe dat ze vaak veel eerder dan de kandidaten het zesletterwoord wist. Ik was nog even in de veronderstelling dat er vijfletterwoorden geraden moesten worden, dus dat geeft wel aan hoe lang ik niet serieus naar het programma heb gekeken…
Het tienletterwoord is te moeilijk, daarin vindt ze een meerdere in de kandidaten. Het bleef twee seconden stil en toen sprak zij – die altijd zacht en bescheiden praat – zeer krachtig uit: “Maar ik erger me aan die JP!” Ik rolde bijna van de stoel van het lachen door deze zeer onverwachte wending en de pittige wijze waarop de lieve mevrouw haar mening ventileerde. U had er bij moeten zijn, dan had u ook om de situatie moeten lachen. Beslist geen uitlachen; het was gewoon een grappige opmerking op dat moment.

De lieve mevrouw is soms al een beetje de draad kwijt en kan dan niet op woorden komen, dus een woordspelletje als Lingo lijkt mij een bijzonder goede hersenoefening. Dat zeg ik als leek; ik kan die gedachte en opmerking op geen enkele manier wetenschappelijk onderbouwen.
Ooit heb ik een cd-rom gehad van Lingo, maar ik weet werkelijk niet meer van wie ik die toen heb geleend. Het commentaar was nog ingesproken door François Boulanger, dus het is een mooie tijd geleden. Het is ook helemaal niet belangrijk om te achterhalen wie de uitlener was; ik weet zeker dat ik de cd-rom niet zelf had. Dus vandaag even op Bol.com gekeken naar de game ‘Lingo’ voor de PC, want dan zou ik op een regenachtige dag mijn laptop mee kunnen nemen naar de lieve mevrouw en zouden we Lingo kunnen spelen. Om de hersens te oefenen, maar vooral omdat het heel erg leuk is (lijkt mij).

Bij Bol.com waren alleen versies met Lucille te krijgen voor de Nintendo DS. Blijkbaar was ik op zoek naar een hopeloos ouderwets ding… en die zijn bijna altijd te vinden op Marktplaats. Ook dit keer. En nu maar hopen dat mijn bod geaccepteerd wordt én er snel regen komt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten