Mijn lijst met blogs

zaterdag 18 juni 2011

145

In heel veel beroepen is het best belangrijk om beslissingen te nemen op basis van onderzoek. En daarmee doel ik niet zozeer op medisch onderzoek. Neem onderzoeken in het brede communicatievak: welke middelen worden geraadpleegd, door wie, wanneer, hoe vaak etc.? Is de boodschap goed overgekomen? Welke kleuren en beelden roepen welk gevoel op? En zo kan ik nog wel –tig voorbeelden bedenken. In de praktijk is het vaak best duur, tijdrovend en lastig om eerst uitgebreid onderzoek te doen naar de doelgroep o.i.d., dus dan komt het aan op de opgedane kennis tijdens studie, op eerdere ervaringen, meer algemene onderzoeken en het GBV (het gezonde boerenverstand).

Wanneer ik aan een serieus onderzoek mee kan doen waarvan ik de waarde inzie, doe ik graag mee. Het maakt het werk van een ander ‘gemakkelijker’ en voor mij is het maar een paar minuten werk. Alhoewel, de vragenlijsten van het flitspanel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn altijd behoorlijk pittig. Zo was er laatst een onderzoek over ‘Van werk naar werk’ en moest ik bij veel vragen heel diep nadenken over wat ik vind. Er werd bijvoorbeeld gevraagd wat ik als eerste zou willen opgeven en wat als allerlaatste wanneer er bezuinigd zou moeten worden op secundaire arbeidsvoorwaarden. De uitersten zijn zo gevonden, maar vooral de prioritering aangeven in het grote middengebied, was nog best lastig.

Aan de andere kant: dat lijstje was een peulenschil ten opzichte van een lijstje dat ons gevraagd werd tijdens een gastcollege, zo’n 15 jaar geleden. Een voorlichter van het AIDS-fonds had wel een heel confronterende manier om te laten voelen hoe ernstig een HIV-besmetting was. Er vanuit gaande dat iemand met AIDS zo verzwakt is wanneer het einde nadert, moesten we een lijstje maken met mensen die we aan ons bed wilden hebben. Hoe zwakker, hoe minder mensen er nog aan het bed konden zitten, dus we moesten mensen gaan wegstrepen. Nou, dat kon ik niet. Ik kon niet gaan kiezen tussen hait, mem en de zussen. Dus samen met meerdere studiegenoten deed ik op een gegeven moment niet meer mee aan de opdracht van de voorlichter. De boodschap was halverwege de opdracht al duidelijk.

Om de onderzoeken en lijstjes voortaan wat leuker en luchtiger te houden, heb ik mij zojuist aangemeld voor het Een Vandaag opiniepanel ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten