Mijn lijst met blogs

zondag 5 juni 2011

131

Op Hemelvaartsdag spotte ik weer twee, en tot twee keer toe kwam er een absoluut onbelangrijke ergernis naar boven. Zo’n irritatiedingetje waarvan ik dan ook wel weer denk: ik heb er helemaal niets mee, maar ze moeten het vooral doen wanneer ze dat leuk vinden. Het heeft weinig om de hakken, maar ik wil het toch even ‘delen’.  

De allereerste keer dat ik het zag dacht ik: wat ontzettend leuk bedacht. Deze mevrouw laat zien dat ze een vrolijk, opgeruimd gemoed heeft en maakt daarmee de wereld een stukje mooier. Bij de tweede dacht ik: dit heb ik eerder gezien, beetje afgekeken, niet heel erg origineel…
Bij de dertigste, nee al veel eerder, had ik in de gaten dat er helemaal geen sprake was van een vrolijke opgeruimde mevrouw die heel creatief iets zelf had bedacht en gemaakt… het betrof gewoon een (massa)product, te koop bij Blokker en waarschijnlijk nu ook al te koop bij een dump à la Action: plastic bloemenslingers voor over/om/langs het fietsstuur.

Precies een keer heb ik een jongeman zien fietsen met een bloemenslinger en hij fietste op een damesfiets, dus grote kans dat het zijn eigen fiets niet was. Verder heb ik alleen maar 40+vrouwen zien fietsen met die plastic rommel om het stuur gewikkeld. Het ‘soort’ vrouwen dat waarschijnlijk een aantal jaren geleden dakpannen ‘beschilderde’ met de namen van het gezin en een plakplaatje van een kabouter of bloemetjes. Het ‘soort’ dat een gluurdertje in elkaar knutselde tijdens een workshop en dat voor het raam zette (zo’n pop zonder gezicht in afgedankte kleertjes van de kinderen). Het ‘soort’ dat zich creatief noemt maar ondertussen iets in elkaar knutselt dat volledig voorgekauwd is. 

Het ergert me, omdat ik dus eigenlijk heel erg teleurgesteld ben. Was ik bij de eerste confrontatie ervan overtuigd dat ik het product zag van een creatieve uitspatting van een individu… bleek het niets met creativiteit te maken te hebben, maar met kopiëren en kopen.

Zoals de ganzen in de vensterbank en de dakpannen naast de voordeur alweer ‘uit’ zijn, zullen ook de bloemenslingers wel weer uit het straatbeeld verdwijnen. Benieuwd wat de nieuwe ‘crea-trend’ wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten