Mijn lijst met blogs

zondag 5 juni 2011

132

Het deed figuurlijk pijn aan mijn ogen (ik zou schrijven dat het ‘zeer’ aan mijn ogen deed, maar dat is Noorderlands. Afgelopen vrijdag een grote ansichtkaart gekocht met het Noorderlands-leesplankje er op, met woorden als ‘zeer’ (pijn), ‘beurs’ (portemonnee) en ‘billen’ (bovenbenen). Wanneer komt er trouwens eens een boekje uit over Noorderlands? Ik schrijf bij deze in!): de kaart die zus had ontvangen van een kennis. Het was een zelfgemaakte ansichtkaart met de aankondiging: wij zijn verhuist!
Au

Taalfouten van anderen merk ik vrijwel meteen op: verkeerd gebruik van bijvoorbeeld hun, hen en zij doet iedereen keer weer mijn tenen krommen. Maar ach, ook ik schrijf niet altijd vlekkeloos Nederlands. Dat weet ik, omdat ik af en toe gecorrigeerd word en dat vind ik wel prettig. Zo wees EvT mij op het verkeerde gebruik van ‘teveel’ – het moest ‘te veel’ zijn – en kreeg ik laatst op een tweet een correctietik. Maar die tik op de vingers was trouwens niet terecht… Ik had geschreven ‘raadszaal’ en kreeg toen de correctietik ‘raadzaal’. Nu sla ik de mensen achter de site van de Nederlandse Taalunie hoger aan dan degene achter het twitteraccount @correctietik (of degenen, want misschien zijn het er wel meer) en daarmee heb ik de correctietik raad(s)zaal bestempeld als correct. Want wat stelt de Nederlandse Taalunie:
Soms geeft de Woordenlijst bij een bepaald grondwoord* zowel samenstellingen met als zonder tussen-s. Zo staat er bijvoorbeeld raadkamer en raadgever zonder tussen-s, maar raadsman en raadskelder met tussen-s. Zowel de vormen raadzaal als raadszaal zijn hiermee te verdedigen. Aanbevolen wordt om in deze gevallen de taalpraktijk te volgen.

Anyway, ondanks dat raadszaal dan niet fout was geef ik ruiterlijk toe dat ik niet foutloos schrijf, en daarom heb ik mij op de website van Beter Spellen ingeschreven voor de dagelijkse test. Waarbij voor dagelijks ‘iedere werkdag’ moet worden gelezen, want gisteren – zaterdag – kreeg ik het bericht dat in het weekend de test van vrijdag gemaakt kan worden, wanneer een deelnemer die nog niet op vrijdag heeft gemaakt. De test die ik gisteren maakte bestond uit vier meerkeuzevragen en… ik had ze allemaal goed! Woehoe! Score 100%!
Een goed begin is het halve werk, hoop ik.

Nu al benieuwd naar de test van morgen en mijn score.

Kortom: dit is een reclameblog voor een hele leuke site en ga direct naar Beter Spellen.

1 opmerking: