Mijn lijst met blogs

dinsdag 28 juni 2011

152

Het is de - tot nog toe - allerheetste dag van het jaar, vermoed ik. Op het Wad bij Harlingen, tegenover strandpaviljoen Zilt is en groene platbodem drooggevallen. Er wandelen een paar mensen op de scheiding van opgespoten zand en slikveld. Twee jongemannen zitten op een bankje. Ze hebben een zwarte rugzak tussen hun benen staan en elk een halveliterblik Grolsch aan de voet. Lekker, zo'n lauw biertje. Op de zeedijk zitten twee kwieke senioren op zelf meegebrachte klapstoeltjes. Volgens mij zijn ze ontzettend tevreden: met elkaar, met het uitzicht op de dijk, met de zon en de klapstoeltjes.


Samen met neef ga ik even snel zijn verjaardag vieren op het terras van Zilt. Ondanks het mooie weer is het niet heel druk op het terras. Op zeer gepaste afstand zitten twee heren voor ons. Ze hebben allebei een biertje voor zich op tafel staan en hebben zin in wat eten bij het biertje. De serveerster kan hen een Oosterse bittergarnituur aanbieden met mini-loempia's, hete driehoekjes en zo... Dat lijkt hen wel wat.


De man die wij op de rug zien heeft spierwit haar en wordt 'Professor' genoemd door de wat jongere meneer. Wanneer de glazen leeg zijn bestelt de jongste nogmaals een rondje: "Professor wil nu wel graag en witte wijn, en ik wil nog wel een biertje."
Het zouden vader en zoon kunnen zijn qua leeftijd (denk ik), maar een zoon die zijn vader 'Professor' noemt - hoe liefkozend bedoeld misschien ook - lijkt mij toch niet het meest voor de hand liggend. En daarnaast: ik vind het een veel mooiere en meer vertederende gedachte dat de jonge man zijn oom of de oude huisvriend van zijn ouders voor een middagje terras uit het verzorgingshuis heeft 'bevrijd'.


Zoals het ook een mooie gedachte is, dat ik over 40 jaar op mijn verjaardag door neef wordt opgehaald en in een stoel wordt gezet met een mooi uitzicht. Bestelt neef een rosé met bubbels voor zijn oude tante en een schaal cheesesticks. Giechelend wordt tante aan het eind van de middag teruggebracht en kan ze terugkijken op een fantastisch mooie middag. 
Want het kan soms zo simpel zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten