Mijn lijst met blogs

zondag 12 juni 2011

141

Tussen sluimeren en wakker worden was ik al wel allerlei informatie aan het zoeken en verwerken. Op de nu.nl-app op mijn telefoon las ik een recensie over Pinkpop en in het bijzonder het optreden van Coldplay. Op de radio hoorde ik toevallig dezelfde band aangevuld met leden van de Buena Vista Social Club. Het was zeg maar Coldplay wat de clocks sloeg vanochtend (oh, wat een slechte woordgrap). Na afloop van het nummer ging Hans Schiffers nog even in op het optreden op Pinkpop en zei iets in de trant van: “Het zal het miljoen wel waard geweest zijn.”

Hoorde ik dat goed? Eén miljoen voor een optreden op een festival = niet een avondvullend optreden?
Natuurlijk geldt dat ze dit bedrag krijgen omdat ze dit niet alleen hebben gevraagd, maar ook omdat er mensen zijn die het er voor neer willen tellen. Er zijn sponsoren en bezoekers die het geld bijeen brengen. Dus het mag, het kan… maar één miljoen!
Natuurlijk weet ik ook wel dat er niet alleen betaald moet worden voor de tijd dat de muzikanten op het podium staan. Er zit een hele wereld achter van licht- en geluidmensen, opbouwers en afbrekers, publiciteitsmensen, producer, management, ontwerpers en bouwers van website, ontwerper van cd-hoes, perser van cd’s. Alle instrumenten en alle apparatuur moet gefinancierd worden, en in de periode dat er geschreven wordt aan nieuwe nummers en de band in de studio werkt, kunnen ze niet optreden en cashen. Daarbij opgeteld de grote groep mensen dat cd’s niet meer koopt maar illegaal download. Maar dan nog…. één miljoen!

Ik ga geen betoog houden over wat er allemaal te doen is met een miljoen. De eerdergenoemde sponsoren en kaartkopers hebben namelijk het bedrag voor het optreden bijeengelegd en niet voor ieder willekeurig ander doel. Dus er is geen miljoen beschikbaar voor andere zaken.
Daarnaast vind ik ‘praat’ over waar geld beter aan besteed had kunnen worden over het algemeen erg tenenkrommend. De pleiter denkt over het algemeen toch alleen maar aan zijn/haar persoonlijke situatie en interesses. Mensen met kinderen vinden dat er niet bezuinigd kan worden op de kinderopvang en de kinderbijslag… nou ja, het kan wel maar dan toevallig altijd voor de inkomensgroep boven de groep waar ze zelf in zitten. Mensen met kinderen, kleinkinderen of neefjes op het speciaal onderwijs vinden altijd dat er nóóit bezuinigd kan worden op het speciaal onderwijs. Mensen die een pgb krijgen vinden altijd dat daarop absoluut niet gekort kan worden. Mensen die werkzaam zijn in de cultuursector vinden dat daar absoluut niet op bezuinigd kan worden. Degene die met het openbaar vervoer reist vindt dat daarin geïnvesteerd moet worden en de notoire automobilist vindt een investering in asfalt zinvoller. Zo kan ik nog –tig voorbeelden bedenken.
De eerste die zegt dat er wel gekort kan worden op een sector waar hij/zij mee te maken heeft en waardoor hij/zij er zelf op achteruit gaat, moet ik nog ontmoeten.

Zoals gezegd, er is geen miljoen te verdelen. Er is een miljoen gevraagd en mensen hebben met elkaar een miljoen bijeen gebracht. Prima. Maar ik was vanochtend wel van het een op het andere moment klaarwakker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten