Mijn lijst met blogs

vrijdag 5 augustus 2011

185

Het was even stil op de blogpagina 365… geen vakantie, maar een lichamelijk akkefietje waarvoor ik even onder het mes moest, een nachtje in het MCL mocht vertoeven en waarvan ik in mijn ogen best lang moet herstellen. Laptoppen ging even niet, met pen en papier schrijven wel, dus het ‘bloggen’ ging min of meer door…
180 t/m ? zijn ‘ziekteblogs’

Tijdens de meest recente cursus prozaschrijven op Terschelling vertelde iemand over het boek dat ze nu aan het schrijven is. Een boek over haar moeder en onder andere de periode dat ze zich enorm in de steek gelaten voelde door haar. Het was de periode dat ze als kind in een sanatorium lag tussen allemaal volwassenen om te herstellen van tbc.
Als kind heb ik nooit echt heimwee gehad, zover ik mij kan herinneren. En iemand die echt heimwee heeft gehad, kan zich dat volgens mij héél goed herinneren… Ondanks dat ik het gevoel van heimwee en in de steek gelaten worden niet ken, kan ik van zo’n verhaal tranen in de ogen krijgen. Zó zielig, zo’n klein ongelukkig meisje.

Ik moet aan het verhaal denken terwijl ik op een met kussens gevulde bank lig, in de tuin, onder een parasol. Het is niet mijn bank, het zijn niet mijn kussens, het is niet mijn tuin. Ik ben twee dagen in ‘mijn eigen sanatorium’, mijn ‘privé-kliniek’, mijn ‘herstellingsoord’.

Na ruim een week rondhangen in mijn eigen appartementje in de binnenstad, word ik de omgeving en het doelloos omlummelen en liggen behoorlijk zat. Wanneer de weersverwachtingen na een maand zomerregen positiever worden, belt schoonmoeders met een geweldig goed idee: waarom kom ik niet een paar dagen bij haar logeren, zodat ik lekker in de tuin, in de zon verder kan herstellen? Een aanbod dat ik niet kan en wil laten liggen!

De tuinbank is helemaal schoongeschrobd met sodawater, de hoezen van de kussens zijn fris gewassen. Naast de tuinbank staat dus de parasol en een tuintafeltje. Glaasje water er op, stapel tijdschriften, puzzelboekjes en een literaire thriller. Hond ligt half onder de tuinbank en legt af en toe even zijn kop op mijn buik: aaien graag! En gezelligheid.
Perfect!

Wat had ik dat kleine meisje graag dít gegund.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten