Mijn lijst met blogs

vrijdag 19 augustus 2011

201

Ik ben mij er van bewust, dat ik niet zo milieubewust ben. Ik rijd zo’n 50.000 km per jaar in een niet zo heel zuinige dieselauto, ik ben nogal een koukleum en draai vrij snel de thermostaat van de cv omhoog, de afgelopen jaren ben ik iedere zomer op vliegvakantie geweest naar een huis met privézwembad, dit jaar zelfs twee keer op vliegvakantie, ik eet vis… en zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn zogeheten ecologische voetafdruk is denk ik nogal groot. Maarja, ik lees (volgens mij) anderen dan ook niet de les over milieubewustzijn, dier- en natuurvriendelijkheid, duurzaamheid etc. Ja, dat is een regelrechte aanval op ‘activisten’ die die termen vooraan in de mond hebben en vervolgens op een vliegtuig stappen, een of twee auto’s naast de deur hebben staan en af en toe (biologisch) vlees aan het vorkje prikken. Schijnheiligheid. Geen moraalridders maar dubbele moraalridders (een moraal voor de ander en een moraal voor zichzelf).
Zo, dat moest er even uit.
Ik dwaal af.

Enige redelijk goede dat ik doe: de campagne ‘wees wijs met water’ op de lagere school heeft behoorlijke indruk gemaakt dus ik ben redelijk bewust van en zuinig met water, ik eet geen vlees, ik breng glas naar de glasbak en papier naar de papierbak, en ik heb een ja-neesticker op de brievenbus. Deze week was ik hooglijk verbaasd dat ondanks die sticker een dikke telefoongids in mijn brievenbus lag. Die wil(de) ik niet, die valt niet onder huis-aan-huisblad, die had er niet in mogen liggen.

Op de website van De Telefoongids BV heb ik opgezocht hoe het toch mogelijk is, dat ik ondanks de sticker zo’n dik pak papier in de brievenbus heb gevonden. De Telefoongids & Gouden Gids valt niet onder ongeadresseerd reclamedrukwerk en is ook geen huis-aan-huisblad. De papieren gids wordt bovendien veelvuldig gebruikt (maandelijks ruim 6 miljoen unieke gebruikers bron: TNS-NIPO monitor 2009). Dat is de reden waarom wij deze ook blijven verspreiden.
Mijn gedachte dat de telefoongids geen huis-aan-huisblad is, wordt gedeeld door De Telefoongids BV. Waar we het overduidelijk niet over eens zijn, is de gedachte dat ‘heel veel mensen de gids gebruiken’ en dus de sticker wel gewoon genegeerd kan worden. Ik vind dat niet de meest voor de hand liggende ‘conclusie’ en ‘oplossing’. Maarja… dezelfde site biedt ook de mogelijkheid om aan te geven dat je de gids niet meer wenst te ontvangen! Dat formuliertje heb ik maar even ingevuld.
Heel benieuwd of ik volgend jaar word overgeslagen.

Voor wie zijn ecologische voetafdruk ook iets wil verkleinen, de link naar het afmeldformulier telefoongids: https://klantenservice.detelefoongids.nl/klantenservice/geen-gids-meer-ontvangen/830/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten