Mijn lijst met blogs

maandag 22 augustus 2011

205

Ik weet nog precies hoe ze smaakten: de groenten uit de diepvries!
Tot begin jaren '80 van de vorige eeuw - dat klinkt nog langer geleden dan circa 30 jaar geleden - hadden hait en mem een groentetuin. De taken waren - zonder keiharde afspraken - redelijk volgens een vast patroon verdeeld: hait deed het spit-, zaai-, schoffel- en oogstwerk en mem vroor de oogst in. Bergen boontjes werden gepunt - waarna wij kinderen ze in tweeën mochten knakken - en gekookt in de hogedrukpan. Na het afkoelen werden de boontjes in de welbekende blauwe diepvrieszakken verpakt. Ter vergemakkelijking van het stapelen in de vriezer werden de pakjes boontjes redelijk platgeslagen.
Naast het winterklaarmaken van de boontjes kan ik mij vooral het invriezen van rode bieten herinneren: in de keuken was het namelijk een groot 'bloedbad'. Alsof er een aantal dieren was geslacht voor de winter! 
 
Het inmaken van augurken uit eigen tuin deed mem trouwens precies één keer, want dat bleek geen succes... Nou ja, eigenlijk smaakten die augurken verschrikkelijk... Ik denk dat het overgrote deel van de potten augurken vroegtijdig geopend werd, en dat de inhoud in het jiskefet is verdwenen... Soms wenste ik dat er ook eens zo'n snel einde kwam aan die constante stroom ingevroren, ontdooide en opgewarmde boontjes. Na een paar weken van die boontjes, kon ik ze niet meer zien, laat staan eten. 
 
Een keer hielp ik hait bij het plukken van de boontjes in de eigen groentetuin (veel leuker dan ze opeten). Pas na flink wat planten leeggeplukt te hebben, vertelde hait dat ik de plant 'van onderop moest benaderen'. Ik was vanaf de bovenkant vol met mijn handen in die plant gedoken en had, als was het een oerwoud, de bladeren aan de kant geschoven. Toen ik achterom keek leek het inderdaad alsof er een kleine windhoos over 'mijn' regel bonenplanten was gegaan. De planten die hait had geplukt stonden nog steeds fris rechtop!
 
Vandaag moest ik ineens aan deze plukles denken. Vandaag aten we verse boontjes uit schoonmoeders tuin. En de planten staan er na mijn plukactie bij, zoals ze er voor het plukken stonden!
De boontjes smaakten overigens - zo zonder invriezen, ontdooien en opwarmen na het koken - heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten