Mijn lijst met blogs

zondag 28 augustus 2011

211

Hè, hè, eindelijk weet ik wat het is...
Fietsend door het Drentse landschap - nou ja, kleine rondjes in de buurt van Dwingeloo dan - zag ik ze steeds vaker staan. Altijd in de buurt van paarden - meestal in een paardenbak - maar de functie er van was mij volstrekt onduidelijk.
Zo'n ding hangend aan een stok, bestaande uit een zwarte bal met een witte puntmuts. Een groot uitgevallen kabouterhoofd...
Vandaag wilde ik het weten! En had vervolgens naar de overburen van schoonmoeders kunnen wandelen om te vragen watvoor bijzondere niet-lichtgevende-schemerlamp ze in het weiland hadden staan... waar dat vond ik toch wel heel erg knullig.
Internet bood uitkomst en ik zocht op 'paarden' en 'artikelen' maar dat leverde een webshop op met wel heel veel pagina's om door te vlooien... Na tientallen borstels, oornetjes, eczeemmaskers, halsters, neusriemen en -kooien had ik nog altijd geen foto gezien van de bemutste skippybal. Aan de zoektermen voegde ik dan ook heel simpel 'zwarte bal' toe en kwam in Koekange terecht bij Kuiper!

De dazenval

De val lokt dazen weg bij mens of dier
de daas 'denkt'
(dat vind ik bijzonder geestig beschreven)
1 dat de zwarte bal een prooi is
2 vliegt er naar toe
3 landt op de bal
4 kruipt over de bal
5 vliegt 'teleurgesteld' weg (omhoog)
6 komt via de kunststof fuik boven
7 in het opvangreservoir


Nah, wat een uitvinding! Dat heeft die Frank van den Dungen maar goed bedacht. Ja, ook dat heb ik op internet gevonden, samen met nog veel meer info over de dazenval. Best interessant, hoe die val zich door de jaren heen, vanaf 2007, heeft ontwikkeld tot onder andere de variant die inmiddels tot Zuidwest-Drenthe is doorgedrongen. En dat met alleen maar mond-tot-mondreclame. Als iets goed is, verkoopt het zich (van)zelf?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten