Mijn lijst met blogs

zondag 14 augustus 2011

196

Lief keek naar de ketchupfles op tafel en las twee dingen voor vanaf het etiket. Voor wie bang is dat wij aan tafel niets meer te vertellen hebben aan elkaar: don’t worry, dat is niet het geval.
“Zonder kunstmatige kleurstoffen en dan tussen haakjes conform wet”.
Tsja, dat was wel een beetje raar, die toevoeging tussen haakjes: conform wet.
Naar mijn idee kon dat op twee manieren uitgelegd worden.
1. In de wet staat dat geen enkele kunstmatige kleurstof aan voedsel toegevoegd mag zijn…
Dan is het een volkomen overbodige toevoeging op de fles. Waarschijnlijk zit in ketchup heel veel meer dingen niet, die er ook vooral niet in horen te zitten. Er staat ook niet op de fles: zonder resten van het schoonmaakmiddel waarmee we de fabriek schoonmaken. Op de fles van de ketchup moet vooral staan wat er wél in zit en hoeft niet vermeld te staan wat er allemaal niet in zit.
2. De kunstmatige kleurstoffen die er volgens de wet niet in mogen zitten, zitten er ook niet in… maar alle kleurstoffen waarover de wet niets zegt zitten er wel in!
Mijn conclusie was – zonder de wet te kennen – dat er waarschijnlijk sprake is van optie 1.

Lief las verder: “Ingrediënten, tomaten 132 g per 100 g ketchup”
Dat kan niet.
Lief las het nog een keer voor, maar het stond er echt!
In 100 gram ketchup zit 132 gram tomaten. Knappe gast die 132 gram in 100 gram weet te proppen… en daarbij ook nog azijn, suiker, zout en specerijen.

“Er staat een telefoonnummer op” zei mijn lief.
Het leek mij een héél goed idee dat hij eens naar Heinz zou bellen. Als een medewerker van de Keuringsdienst van Waarde zou hij dan deze twee kwesties voorleggen aan een klantenservicemedewerker… en ik zou met pen en papier het gesprek volgen, want: “Ik voel een mooie blog aankomen!”
Arme klantenservicemedewerker.
Die zou natuurlijk meteen een zucht slaken bij de woorden: “Ik lees hier op het etiket…”
Wéér iemand die te vaak naar dat bewuste televisieprogramma heeft gekeken.

Mijn lief belde niet.
Weg leuke blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten