Mijn lijst met blogs

maandag 3 januari 2011

003

Ik houd van afwass…  correctie!
Ik houd helemáál niet van afwassen, maar ik houd van het fenomeen: ‘samen met iemand, elders afwassen’!

Ik weet niet beter, dan dat er vroeger op een verjaardag binnen de familie, na de koffieronde, twee vrouwen opstonden - bijvoorbeeld mem (moeder voor niet-Bildtstaligen) en tante – die dan tegen de gastvrouw – bijvoorbeeld een nichtje – zeiden: “Zullen we even de afwas doen?”
De gastvrouw zat dan niet aan het eind van het verjaardagsfeestje met een aanrecht vol afwas en ze kon de gasten ondertussen voorzien van de volgende ronde: drank en hapjes. Drie dames die om elkaar draaiden in de keuken, en álles ‘even’ bespraken.

Bleef men bij de familie eten, dan werd er ná het eten wéér afgewassen door twee dames. De vrouw des huizes zei dan steevast: “Zet alles maar op de tafel en dan zet ik het zo wel in de kastjes!”
En dan werd tóch geprobeerd, om alles op de juiste plek in de kastjes en laden weg te zetten en weg te leggen. Het vinden van de plek voor borden, kopjes, glazen en het reguliere bestek, dat was nog wel te doen. Het werd lastig, wanneer er een vergiet, tupperwarebakje, snijplank en taartschep bij de vaat zat… dus die werden dan alsnog op de tafel gelegd. Of er werd nog even geroepen richting kamer: “En waar moet het thee-ei liggen? Gewoon in de linker la?”

Ineens moest ik denken aan dat sociale (vrouwen)gebeuren, toen ik gisteren tot twee keer toe de droogdoek van de CV pakte, bij zus thuis. Een keer om de koffiekopjes, schoteltjes, lepeltjes en vorkjes af te drogen vóór het eten, en een keer na het eten voor het drogen van de borden, bestek, vergiet  en ovenschaal.
Wanneer ik bij zus ben – dat was in het verleden héél vaak, zeker in mijn depri-studententijd toen ik vele nachten bij zus en zwager op de bank heb geslapen, en nu kom ik er zeer regelmatig – kan het niet zo zijn, dat zij óf alleen de afwas doet of dat iemand anders met haar de afwas doet en ik toekijk. Ik heb al zó vaak met en bij haar de afwas gedaan, dat ik ook al heel lang niet meer hoef te vragen, waar alles ligt en staat. Ik ken de keukenkastjes van haar net zo goed als m’n eigen.

Komende zomer plaatsen ze bij zus een nieuwe keuken…
Gisteren toch maar eens gevraagd of er een afwasmachine in geplaatst wordt.
“Waarschijnlijk wel.”

Maar ik durf nu wel te beweren, dat die niet wordt gebruikt wanneer ik weer eens mee-eet.
Want dat is niet gezellig!    

1 opmerking: