Mijn lijst met blogs

maandag 24 januari 2011

027

Hoe vaak het exact plaatsvond, weet ik niet meer. Om de zes of acht weken vermoed ik: de oud papieractie van Aurora. Het was niet de godin van de dageraad die het oud papier in het dorp ophaalde, maar het waren de leden van het fanfarekorps Aurora. Vier van de vijf gezinsleden zaten bij de fanfare – niet allemaal tegelijk, maximaal drie tegelijk – op de Es-bas, bügel en alt-saxofoon. Ik speelde bugel tot ik ging puberen en de fanfare écht niet cool meer vond!

Er zijn geluiden dat er geen vrijwilligers meer te krijgen zijn voor klussen als het ophalen van het oud papier voor een school of vereniging. Aurora had daar in de jaren ’80 volgens mij helemaal geen last van. Denk dat we elkaar zelfs wel eens voor de voeten liepen;  waren er teveel sjouwers, tillers en ‘stapelaars’. De oud papieractie was altijd leuk en gezellig (in mijn herinnering).
Waar de fanfare wel last van had – toen al – was vergrijzing en ontgroening.

In 1993 was er het driejaarlijkse feest in het dorp: een feesttent, een stratentoernooi (volleybal of tienkamp vermoed ik), versierde straten én een optocht. Hét moment om de fanfare op een leuke manier onder de aandacht te brengen. Althans, dat waren hait (vader voor niet Bildtstaligen) en ik blijkbaar van mening, getuige een voorstel aan het fanfarebestuur voor de vergadering van 24 april 1993.

Het voorstel kwam onlangs boven water toen een oud-bestuurslid paperassen van de fanfare opruimde. Hij bracht het papier bij zus, en zo kreeg ik het weer in handen.
Op de A4 staat het volgende promotieplan (voorstel) in tekst en beeld:
-  vier mensen nodig: een op de trekker, een op de aanhangwagen en twee naast de wagen;
- op de wagen staat een aantal dozen oud papier gestapeld;
- langs de route van de optocht staan dozen oud papier op straat  àdie worden dus tijdens de optocht op de wagen geladen;
- de trekker is versierd met slingers en bloemen;
- voorop de trekker een grote G-sleutel of een oude hoorn (bijv. tuba);
- borden met teksten op de zij- en achterkant van de aanhangwagen;
- op een van de tekstborden (vertaald): Aurora, vooral bekend van het oud papier, zorgt ook dit dorpsfeest weer voor jullie vertier.
(Er is geen dichter aan hait en mij verloren gegaan)

Misschien vind ik nog wel het allermooiste op de A4 de ‘ondertekening’:
© 23 april 1993
Eerste idee: Jaap v/d Zee
Uitwerking en ontwerp: Forina van der Zee

Het plan is dus wel degelijk aan het bestuur van de fanfare aangeboden. Of het ooit serieus besproken is in een vergadering weet ik niet. Het plan is ieder geval nooit uitgevoerd.

Fanfarekorps Aurora bestaat al een aantal jaren niet meer bij gebrek aan leden.

1 opmerking: