Mijn lijst met blogs

zaterdag 15 januari 2011

018

Nieuwe ontwikkelingen en uitvindingen zorgen voor nieuwe woorden in een taal. Soms zijn dat woorden die rechtstreeks vanuit een andere taal worden overgenomen óf zijn het letterlijke vertalingen. Dat zijn dan vaak niet meteen de mooiste woorden.
Waar ik écht heel blij van werd, was een nieuwsbericht op de website van Omrop Fryslân over het mooiste, nieuwe Friese woord, en dan wel een vertaling van een nieuw Nederlands woord.

Het winnende woord: hipperhapke.
Dat is sinds kort Fries voor: insectensnack.

Terwijl ik het nieuwsberichtje voorlas aan mijn lief, kwam er een  zeer essentiële vraag in mij op: “Wat is een insectensnack? Ik ken het woord niet eens in het Nederlands…” Hij antwoordde meteen met: “Bijvoorbeeld een gefrituurde sprinkhaan.”  Toen voelde ik mij érg blond…

Naast de gefrituurde sprinkhaan zijn er bijvoorbeeld recepten voor: quiche met meelwormen, krekeltaart, pasta met meelwormen, gebakken sprinkhaan, pikante meelwormen, chocoladekrekels en gefrituurde reuze zijderups pop. Dat zijn niet allemaal insectensnacks, maar ook complete maaltijden.

Nu is even de vraag: ga ik aan de sprinkhanen, krekels, rupsen en meelwormen?
Ik eet namelijk geen vlees, wel vis. En de reden dat ik geen vlees eet is heel simpel: vinnik zielig. De aaibaarheidsfactor van de vis is dermate laag, dat ik die wel kan eten.

Aardig weetje:
Het begrip aaibaarheidsfactor is bedacht door Rudy Kousbroek voor de mate waarin dieren aardig gevonden worden door mensen. Voor Kousbroek is de aaibaarheidsfactor het belangrijkste criterium voor zijn persoonlijke indeling van het dierenrijk. In zijn visie heeft de kat van alle dieren de hoogste aaibaarheidsfactor. Die van vissen is bijna nul, niet in de laatste plaats door het milieu waarin ze leven, wat het aaien letterlijk ingewikkeld maakt. Helemaal onderaan de lijst komen oesters, kwallen, piranha's en sidderalen. (Bron: Wikipedia)
Dat aaien van vissen kan overigens wel in het Dolfinarium. Daar is een bassin met roggen die héél graag geaaid willen worden. Maar dan nog: voor mij is de aaibaarheidsfactor van de vis laag.

Sprinkhanen, krekels, rupsen en meelwormen scoren ook zéér laag bij mij, dus wat dat betreft moest ik maar eens een hipperhapke proberen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten