Mijn lijst met blogs

zaterdag 8 januari 2011

008

De voorbeelden van uitglijders op Twitter worden breed uitgemeten in kranten, op televisie, radio en internet. Er wordt sowieso héél veel over Twitter en andere social media gevonden, gezegd en geschreven. Over de zin en onzin, over de snelheid, over het effect op intermenselijke contacten.
Waar ik nog niet heel veel over heb gehoord en gelezen (maar dat kan óók aan mijn zoekgedrag liggen) is humor en grappige toevalligheden.

Op 6 januari plaatst StevenStegen de volgende Tweet: 
Wie heeft er echt verstand van CV-installaties? Ik zoek een deskundige. Please RT

Een vrij onschuldige zin. Ik heb trouwens inmiddels begrepen (ik Twitter nog niet zo lang) dat wanneer je iets vraagt, je de tweet kunt afsluiten met #durftevragen.
Er zijn blijkbaar mensen die regelmatig zoeken op de hashtag #druftevragen. Een soort notoire hulpverleners, een soort Supermensen die boven de aardbol zweven en niet te hulp schieten wanneer ze een ‘help’ of ‘SOS’ horen, maar ‘durf te vragen’.

Ik dwaal af.

De tweet van Steven Stegen is waarschijnlijk praktisch ingestoken (zijn CV-ketel is kapot?), maar wordt ontzettend grappig, wanneer deze tweet op mijn Twitterpagina toevallig boven het volgende bericht staat van de Leeuwarder Courant:   
Tien CV's gestolen in Heerenveen

Althans, vind ik grappig.

Donderdag 6 januari was sowieso een humorvolle dag – denk ik – want ’s avonds twittert André Donker het volgende:

Meer aandacht voor #stoplichthinder goed voor mens en dier. Geeft de nacht haar nachtrust terug. pls RT

Iedereen snapt dat hij het heeft over ‘laat het donker donker’, ‘laat de nacht nacht zijn’ en ‘denk bewust na over alle verlichting’. Kan het wat minder? Of zouden kassen en open stallen ook zo afgeschermd kunnen worden, waardoor het licht wel binnen z’n ding doet, maar niet effect heeft op buiten?

Doordat hij gebruik maakt van een hashtag – en dan moeten alle woorden aan elkaar geschreven worden – staat er stoplichthinder. Dat kun je lezen zoals bedoeld: stop-lichthinder. Maar de klemtoon kan ook anders: stoplicht-hinder.
Ik had heel even de neiging om te zeggen: “Ik erger me ook altijd mateloos in de auto wanneer ik weer eens onnodig lang bij een verkeerslicht moet stilstaan.”
Maar heb het toch iets minder flauw geformuleerd (hoop ik):
Verwarrend hoor dat aaneen schrijven. Dacht even hinder van het stoplicht = stoplicht-hinder. Ook héél vervelend.

Mensen kunnen zich enorm gaan ergeren aan Twitter – dan moeten ze er vooral niks mee doen – maar ze kunnen ook met een positieve blik Twitter ‘afsneupen’. Maakt het leven zoveel leuker en grappiger!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten