Mijn lijst met blogs

maandag 31 januari 2011

036

Binnenkort ga ik kennismaken met mijn nieuwe ‘cliënt’: een mevrouw bij wie ik voor het bezoekproject van het Rode Kruis, minimaal eens in de week op visite zal gaan. Ik weet nog niet zoveel van deze mevrouw, maar dat komt nog wel. Wat ik wel weet, is dat ze geboren is in 1916. Dat is in de Eerste Wereldoorlog! Héél lang geleden dus. Daarmee is ze nét iets ouder dan oma, die mijn oma niet is, maar die ik wel zo noem.

Uiteraard ga ik volkomen blanco die kennismaking in: zij mag vertellen wat ze graag wil doen, wanneer ik bij haar op visite kom.

Als zij wil wandelen, gaan we naar buiten!

Als ze voorgelezen wil worden… met bijna 400 romans en verhalenbundels in mijn boekenkast, kunnen we jaren vooruit. Het liefst zou ik dan trouwens in het Fries voorlezen, te beginnen met ‘De hearren fan Fryslân’. Een prachtig boek, waarvoor de schrijver in 2010, volkomen terecht, een literaire prijs heeft gekregen. Ik las het boek afgelopen zomer, op vakantie, en kon na de laatste bladzijde niet meteen in een ander boek verder lezen. Ik moest het verhaal waar ik helemaal ingezogen was eerst verwerken. ‘It benimt de lêzer de siken’ staat op de achterflap geschreven, en dat was bijna letterlijk het geval. Ik voelde de pijn, het heimwee en de tragiek, waardoor de ademhaling en de tranen hoog kwamen te zitten.
Hmm, misschien toch wat zware kost om voor te lezen.

Als ze wil winkelen, geen probleem!

Als ze wil praten, zal ik haar luisterende oor zijn. Mag ze mij vertellen hoe zij de oorlogsjaren heeft ervaren, welk programma er op televisie was toen zij voor de eerste keer naar de beeldbuis keek en of zij de woorden ‘That's one small step for man, one giant leap for mankind’ meteen als legendarisch beschouwde, of dat die woorden dat pas véél later werden. Wil ik graag horen wat ze van Obama zijn inauguratiespeech vond en hoe zij denkt over de demonstraties in Egypte. Zou het haar ook al opgevallen zijn, dat er wel erg weinig vrouwen in die massa’s op straat te zien zijn?

Als ze een spelletje wil spelen, met kaarten of dobbelstenen: prima, hou ik ook van!

Ach, wat ze ook voorstelt te doen, we maken er gewoon iets moois van.
Later meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten